söndag, juli 16, 2006

Allt går att sälja

Det är varmt ute, tro mig. Idag har jag gått från svagt brun till vackert kräftröd. När det är varmt vill man gärna dricka vatten, om man som jag är en lättköpt människa köper man gärna vatten på flaska.

Hittdade en artikel på expressen.se -vattenbluffen!

"Förra året såldes sju miljoner liter stilla flaskvatten i Sverige. Totalt såldes 148 miljoner liter vatten på flaska. Vatten på flaska är plötsligt en miljardindustri.- Och trenden tycks lyckligtvis hålla i sig, säger Peter Mattsson, vd på svenska bryggareföreningen.

Men är det inte märkligt att vi betalar för något som nästan är gratis? Coop X-tras bordsvatten är till exempel inget annat än vanligt kranvatten.- Jag vet egentligen inte varför det är så. Jag tror att det handlar om att man köper bekvämlighet. Men det handlar också om hur vi attraheras av varumärken, marknadsföring med mera.

Men man får betala dyrt för dessa bekväma droppar. Buteljerat vatten kan utan vidare kosta 20 kronor litern. En liter kranvatten kostar 3 - öre."

Ur ett miljöperspektiv är det givetvis helt mongo att vi köper vatten i flaska, i övrigt kanske man inte riktigt kan prata om en bluff, däremot ett intressant fenomen.

Detta är mitt huvudargument för mycket, bland annat för lantbruket. Om svenskar köper kranvatten för 666 gånger mer än priset när du tappar ditt eget vatten, vore det väl inte helt omöjligt att lite marknadsföring skulle kunna få svenskar att köpa svensk mat. Det handlar om livsstil, marknadsföring och mervärde.

2 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Det är också möjligt att vissa av köparna bor i exempelvis Uppsala som måste ha landets ÄCKLIGASTE kommunala kranvatten?

Förhoppningsvis blir det bättre om två år, när det nya vattenverket är i full drift, men fram tills dess har jag full förståelse för de sm köper "gott kranvatten", även om jag inte gör det själv.

Unknown sa...

Jag förstår inte vad som är ditt huvudargument i många frågor?

Annars en intressant iaktagelse. Jag köper själv vatten i bland eftersom jag är mongo och glömmer ta med mig. Men det som är mest mongo är att ibland är vattnet dyrare än läsken!

/Mattias