torsdag, november 16, 2006

Bye bye Kosovo

Det fanns möjligheter att koppla upp sig från Camp Victoria i Kosovo, men knappast någon tid. Jag kom hem för ett par timmar sedan och försöker på något sätt att sortera alla de intryck som insupits.

Ikväll sitter jag i en soffa och dricker kaffe, igår satt jag i en skakig Sisuvagn på patrull tillsammans med KFOR. Det är omöjligt att besöka östeuropa utan att fundera över kontraster och konflikter.

Man vill ryta åt människor att sluta slåss, att lämna gammalt bakom och att bygga upp sitt land. Men om din granne angav dig, om medlemmar i din familj mördades av medlemmar av grannens familj, om du ständigt är rädd, eller om du slåss för självständighet så känns konfliktlösning ganska avlägset.

Under fyra dagar i Kosovo såg vi många av konsekvenser av konflikten - både väntade och oväntade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Hur är din bild av den svenske soldaten som tjänstgör i Utlandsstyrkan? Har den ändrats? Bättre / sämre...

martinh77@hotmail.com

Officer i Kosovo...

Marie sa...

Hej Martin!
Först och främst, tack för ett fantastiskt besök i Kosovo. En kompis till mig besökte CV för ca 4 år sedan, hennes bild av besöket var ganska annorlunda jämfört med min. Hon upplevde att soldaterna hade fått direktiv om vad man pratade om/inte pratade om. Jag upplevde istället att soldaterna gärna pratade om allt, och att de uppskattade att få berätta om sin vardag. Jag blev förvånad över det stora engagemang för internationella konflikter som flera av soldaterna hade, samt bristen på "stridspittar".

Jag förväntade mig en mycket hårdare attityd bland soldaterna och blev förvånad över att arbetet snarare handlade om kommunikation och informationsinhämtning. Jag blev också ganska förvånad över hur väl bilden man fick från högre befäl stämde överens med bilden vi fick från soldaterna på marken samt öppenheten runt olika psykiska problem som soldaterna kan uppleva.

Visserligen träffade vi på en och annan soldat med en märklig inställning till invandring och flyktingpolitik, men i det stora hela är min bild av svenska soldater i utlandstjänst en helt annan än innan resan till Kosovo.

mvh. Marie