söndag, juli 25, 2010

Svar till Stina om skattefria dagen

Miljöpartiets Stina Bergström svarar på sin blogg på mitt inlägg om Skattefria dagen.
Skämt åsido är jag hjärtinnerligt trött på prat om att staten snor våra pengar, eller som Marie skriver ”När du räknar samman alla skatter utgör de 54,7 procent av allt du tjänar, och teoretiskt sett jobbar du alltså åt staten fram tills just idag, när du istället börjar tjäna pengar åt dig själv”

Nej Stina, staten snor inte våra pengar, vi lever i en demokrati och har därmed gett staten rätt att beskatta oss. Däremot är skatten ingenting annat än våra gemensamma pengar – och tro mig, jag betalar gärna skatt till vård, skola och omsorg och till en hel del annat också. Men om vi slutar ifrågasätta vad våra pengar går till, om vi accepterar att mer och mer av våra tillångar går till statens kassa och om vi har ett synsätt där skatteåterbäring innebär att vi får pengar av staten, snarare än att vi får tillbaks det som var vårt från början, då tror jag att vi är illa ute.

Det innebär att vi ger bort lite av vår frihet, men det innebär också att vi slutar kräva att staten effektiviserar sig, blir bättre och använder våra pengar på ett resurseffektivt sätt. Så mycket välfärd som möjligt för varje investerad krona, med andra ord.

Inga kommentarer: