fredag, juni 10, 2005

Sluta jiddra, börja jobba.

Under parollen "-Ta det lugnt på sommarjobbet" Uppmanar SUF, syndikalistiska ungdomsförbundet, ungdomar att slappa sig igenom sommarjobbet. Får du bara halva lönen, gör bara halva jobbet. Det är därför ok, menar SUF, att ex. ta en tupplur, sno mat från jobbet eller gå på toa i en kvart...

Läs gärna mer tips på hur man kan sno, förskingra och utnyttja här

För satans bövlar, gaska upp er och börja jobba! Det är klart att det inte är kul att slita för 20kr/timmen, jag vet för jag har gjort det själv. Men vill ni inte jobba, ta inte jobbet. Sök ett icke-kommunalt sommarjobb eller häng på beachen om ni vill det. Men våga inte slappa bort mina och andras surt förvärvade skattepengar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl bara att börja betala ordentliga löner... Bra av SUF att sätta fokus på slavlönerna och det gäller inte bara kommunerna. Vet många som jobbar privat utan riktig lön och med hot att bli sparkad om man knystar. Bättre att plocka hem ett par chiabattor som egenmäktig löneförmån!

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med. Läs även detta- vissa bloggare var LÅNGt före vanliga media:
http://word.subjektiv.se/index.php?p=313

Anonym sa...

Nu kanske man inte har så mycket val för man måste ha pengar. Av egen erfarenhet så vet jag att det inte finns så många sommarjobb att välja på.

...och varför ska sommarjobbare ta smällen och få dålig lön för att du inte har lust att ge mer pengar av dina surt förvärvade skattepengar? tycker du sjuksköterskorna ska ha samma låga lön som idag också?

Bulten i Bo sa...

Den dag jag får se inlägg som hyllar slavlöner från folk som i skrivande stund har dessa slavlöner - då kan jag börja diskutera detta.

Marie sa...

Tro mig, jag har gjort min beskärda del av skitjobb, bland dessa kan nämnas sommaren då jag jobbade kommunalt för 20:-/timmen, eller sommaren då jag hade tre jobb samtidigt för att spara ihop nog med pengar för att kunna flytta hemifrån. Saken är den att även om jobben sög fett så gav de pengar, jag tog jobben väl medveten om lönen.

Sen kan man ju alltid diskutera hur man ska höja lönerna. I min värld fungerar det iallafall inte så att ju mer man maskar, desto högre lön kan man förvänta sig att få.

Bulten i Bo sa...

Det var inte meningen att mitt inlägg skulle leda in i en "jag har minsann jobbat hårt"-debatt.

Funderade bara på att den korta tid som jag själv hade lågavlönat monotont arbete - den tiden har i alla fall fått mig personligen att ha svårt att se ner på folk som inte är beredda att lägga ner sin livssjäl för slavlöner.

Marie sa...

Det är inte många förunnat att ha ett jobb där man har lust att lägga ner sin själ. Vare sig det är bra betalt eller inte. Jag är inte heller på något sätt en förespråkare för låga löner. Det jag vill åt är den kassa attityden, att det är ok att skita i ett jobb bara för att det är dåligt betalt eller att det är ok att sno från ett företag.