måndag, juni 27, 2005

Jag har slöat lite med bloggandet, här kommer därför en kort update med den senaste månadens highlights:

Centerstämma: 5000 centerpartister tågade genom Stockholms gator för ett maktskifte. Om jag ska vara helt ärlig är även jag förvånad över att det finns så många centerpartister :-) Lek med tanken att alla dessa skulle se till att ytterligare 10 personer röstade på oss. Det skulle innebära 50 000 nya röster, bara sådär! Debatten var stundtals spänstig och stundtals riktigt kass. Själv la jag större delen av mitt krut på jämställdhetsprogrammet, har aldrig tidigare bedrivit ett sånt omfattande lobbyarbete. Lyckades smyga in ett par formuleringar genom bulvaner i kommittén, annars lönade det sig föga. Läs mer här

Härskartekniker: Är något som frekvent förekommer även inom det egna partiet. CUF slår världsrekord i bra idéer, men kommitténs företrädare ägnar sig åt att peta naglarna istället för att skriva in oss i Guinness rekordbok med guldbokstäver. Det är ju himla floffigt att visa upp oss på hemsidan med bild och allt (se ovan), men att i stort sett noll och inga av våra förslag gick igenom, det framkommer inte. Tyck gärna precis vad du vill, ha gärna motsatt åsikt, men våga inte tiga ihjäl mina idéer.

Federley vs. Åkesson: FF är utmanad av Sverigedemokraten Jimmy Åkesson på debatt under Almedalsveckan på Visby. Hejja Fredrick, vi har tigit för länge, dessa krafter spelar redan på den demokratiska arenan, vare sig vi vill det eller inte. De har en valbudget på flera miljoner och mobiliserar med full kraft mot riksdagen. Det räcker nu, det är dags att vi sätter ner foten, synar de mörka krafterna i sömmarna och slår hål på bubblan. Läs mer på fredricks Blogg

Den våldtäktstid nu kommer: Rubriken är hämtad från Linda Skugges blogg. Tjejjer korsa benen och knip ihop. Nu kommer den, den fruktade sommaren, för guds skull ta inte på dig en kjol om inte kyskhetsbältet är fastspänt och jag hoppas verkligen inte att du tar dig en öl på lördag?!? Undvik all buskliknande vegetation, ha alltid med dig en burk peppar och träna på illvrålet. Jag blir förbannad, jag vet inte riktigt vart jag ska göra av all min ilska. Jag är så trött på att tjejjer skuldbeläggs, att de inte anses ha rätten till sin egen kropp, att min muff är någon annans egendom. När ska vi börja se problemet för vad det verkligen är? Varför lär sig inte män skillnaden mellan mitt och ditt, vart är respekten, omtanken, sympatin, vart är kraftåtgärderna mot mäns våld? Sluta med bullshit som feministiskt självförsvar, varför ska vi lära oss att försvara oss?? Varför lär man inte män att uppföra sig? På lördag ska jag nattvandra, jag är trött på att bara stå vid sidan av och vara frustrerad. Kanske en droppe i havet, men ändå något.

Skönt, nu har jag fått ur mig lite aggressioner! Å förresten, jag glömde att jag tänkte tipsa om en bok oxå: Bortom ljus och mörker av Lotta Thell får bli veckans boktips.

2 kommentarer:

Bulten i Bo sa...

5000 centerpartister tågade genom Stockholms gator för ett maktskifte.....Lek med tanken att alla dessa skulle se till att ytterligare 10 personer röstade på oss. Det skulle innebära 50 000 nya röster, bara sådär!

Måhända, kanske fick ni 50 000 nya röster från sossarna för ett maktskifte. Personligen tror jag inte att dessa sossar tar hela högersteget fullt ut till centerpartiet, jag tror att dom mellanlandar hos moderaterna först.

Debatt med SD är jag tveksam till, det finns bra argument till varför man ska och varför man inte ska. Men OK, ska nu Fredrick debattera så se då till att ni låser in honom i ett rum i flera dagar innan så att han är ordentligt påläst när han äntrar arenan. En vunnen debatt för SD har vi inte råd med.

Tyck gärna precis vad du vill, ha gärna motsatt åsikt, men våga inte tiga ihjäl mina idéer.

OK, kan vara frustrerande att få avslag och inte ens få begripa varför, det förstår jag. Men betänk att demokratin gäller även för de mindre debattsugna och argumentlysntna. De har en (1) röst, precis som du.

Sista stycket väljer jag att inte kommentera; jag tror att jag har öst beröm över denna blogg tidigare så det räcker och blir över!

Marie sa...

Jag är väl medveten om att det finns bra argument både för och emot debatter med SD. Men jag har blivit mer och mer övertygad om "stick hål på varbölden" metoden, alltså; visa att det mest är skit och slem när man väl punkterat myten. Sitter själv i en kommun som har SD i fullmäktige. Min fasta övertygelse är att han sitter där, framröstad av unga och pensionärer, eftersom vi inte bemötte honom i valet. Jag hoppas och tror att FF kommer kicka ass med Jimmy Å.

Jag gör som du, lämnar resten okommenterat, tiden är en vara jag lider brist på :-)