torsdag, februari 28, 2008

Kicking ass i Tallin

Baltikum har varit en vit fläck på min karta. Estland, Lettland och Litauen har mest representerat de tre länderna vars huvudstäder jag ständigt rörde ihop på geografin i skolan. Att få följa med på riksdagsgruppens resa till Tallin och Riga var, bland annat därför, en mycket givande upplevelse.

Under en dragning av Estlands framgångsrika arbetsmarknadspolitik slog det mig, som en blixt från klar himmel - för att vara klyschig, för 15 år sedan gav jag bort mina överblivna leksaker till de stackars barnen i Estland, genom Estlandshjälpen.

Det är en bisarr tanke. För femton år sedan gav jag min version av ”bistånd” till ett land som idag har en arbetslöshet som ligger bland de lägsta i Europa, är medlemmar av både EU och Nato samt har en tillväxt som snittar runt 8 %.

Det finns mycket att säga om Estland och Lettland, men just nu stannar jag vid att marknadsekonomi och liberalim spöar skiten ur kommunism. Inte bara i floffiga teorier utan i praktiken - om och om igen.

Inga kommentarer: