onsdag, juni 16, 2010

Pigavdrag för tanterna i Edeby?

Hon hade en grön rullator, och en smula krökt rygg, tanten som tog emot min disktrasa med slagordet ”rädda rut” på Edebys mârten härom veckan.

- Gud va’ bra. Rut har jag använt, sa tanten.

Jaha sa jag, vad har du använt det till? Fönsterputsning, svarade hon. Och fortsatte sedan med en lång berättelse om hur fantastiskt det var att få hjälp med sånt som man faktiskt inte orkade, och det till en rimlig penning dessutom.

Tanten med rullatorn var inte ensam. Under dagen tog tant efter tant emot disktrasan med några ord om hur de själva hade använt avdraget för hushållsnära tjänster. För att få rena fönster, för att få hjälp med flyttstädningen, för att få ytterligare hjälp utöver hemtjänsten, eller bara för att de hade lust.

Min dag i Edeby kan knappast klassas som en vetenskaplig undersökning, men den säger ändå något om hur skev debatten ibland blir. Tidigare har avdraget kallats ”pigavdrag” av de samlade vänsterpartierna, nu är argumentet att avdraget används av rika människor i storstäder. De tanter jag träffade matchade knappast bilden, och de hade troligtvis inte ansett sig ha råd med ett par timmars städhjälp utan det avdrag som oppositionen nu vill avskaffa.

Rädda RUT – för tanternas skull, för alla de entreprenörer som har startat nya företag, och för alla dem som har fått sina svarta jobb att bli vita.

Inga kommentarer: