torsdag, april 14, 2005

En chat med sossarna

Kikade in på sap.se för att syna motståndarna i sömmarna. De mer och mer poppiga socialdemokraterna har under dagen genomfört en chat om vårbudgeten. Mycket spännande. Förutom att det krävs en sosse, en miljöpartist och en vänsterpartist för att skruva i en glödlampa framkom även att en av de åtgärder (s) planerar att genomföra för att underlätta för små och medelstora företag är att komma tillrätta med svartarbete och skattefiffel...

Annat spännande är att Socialdemokraternas chattare inte anser att det finns någon förlorare i deras budget, att de sänker biståndet nämns inte med en enda bokstav.

Ytterligare en höjdare är de 12 miljarderna som satsas på kommun och landsting, varav 6 miljarder satsas på sysselsättningsstöd. Fantastiskt! Nu kan vi öka pysselsättningen ännu mer, vi kanske till och med kan mygla ner den öppna arbetslösheten lite till?!?!

Vill vi ha jobb som faktiskt är jobb, eller vill vi ha konstruerade åtgärder som är beroende av statens mer eller mindre generösa penningpung? Det kan man fråga sig, jag vet vad jag vill ha.

4 kommentarer:

Håkan sa...

Satt på riksdagsläktaren och lyssnade på Nuder i dag. Det var en trängd finansminister som talade. Men det är alltid lika märkligt hur sossarna kan tala om att "pressa tillbaka" arbetslösheten utan att nämna företag eller företagare.

Bulten i Bo sa...

Chatt på sap.se? Var hittar man det?

Vill vi ha jobb som faktiskt är jobb, eller vill vi ha konstruerade åtgärder som är beroende av statens mer eller mindre generösa penningpung? Det kan man fråga sig, jag vet vad jag vill ha.

Hm, den fria marknadens utbud på tjänster som ombudsman i centerpartiet är väl beroende av hur högt pappa staten tycker att partistödet ska vara! Eller hur?

Men jag ska inte kasta några stenar i glashus; mitt jobb inom den privata sektorn är också fullständigt beroende av att vissa politiska beslut ger oss fler beställningar! Så mycket kan jag väl säga att centerungdomarnas nya program skulle innebära ett veritabelt lyft för min sektor!

Häromdagen satt jag faktiskt vid datorn och lyssnade samtidigt på ett radioprogram. Det handlade om personalbristen inom åldringsvården. Samtidigt blev jag uppringd av en person som sålde prenumerationer på "Dagens Industri" och som inte helt enkelt kunde ta ett nej utan en lång tids diskussion.

För en sekund drabbades jag av en sjukdom som kallas "planekonomiskt tänkande" och funderade på om inte den totala glädjen i samhället skulle öka om prenumerationsförsäljaren istället vore "pysselsatt" på ett ålderdomshem!

Marie sa...

Gå in på sap.se och sök på "chat", där kan man läsa chatten i efterhand.

Självklart ska vi ha jobb som finansieras av staten, vård, skola, omsorg och hela det mantrat. Men det är en förbaskat stor skillnad på att göra en viktig insats i vården och att sysselsätta personer med meningslösa uppgifter för att slipa siffrorna...

Hörde igår ett exempel om en man som via arbetsförmedlingen höll på att ta ECDL(data)-körkort. Skitbra! Det jobbiga var bara att mannen var utbildad dataingenjör.

Ang. Äldreomsorgen. Som stundtals vikarierande vårdbiträde är jag öppen för förslag... Vi kanske inte ska tvångsplacera jobbiga telfonförsäljare på vårdhem, men däremot tror jag på frivilliga insatser och ett utvecklat samarbete mellan tex. väntjänst, skola och äldreomsorg. Men nu känner jag att jag kom ifrån ämnet, så jag slutar nu.

Bulten i Bo sa...

Tack för tipset!

Vi kanske inte ska tvångsplacera jobbiga telfonförsäljare på vårdhem

Då har jag inget mer att tillägga!