söndag, juni 25, 2006

Meningslöst folkpartiet

Igår hade jag ett givande samtal med min farbror som är polis. Han uttryckte sin frustration över ett arbetssätt där medlen ibland blir mål. Det är viktigare att skriva ut böteslappar än att förebygga fortkörning.

Tanken seglar upp i huvudet när jag läser att folkpartiet tänker fortsätta driva kravet på språktest, man menar att en invandrare måste kunna läsa landets lagar på landets språk. Självklart är det så, men ett test är inte garanten för att det sker. Medlet har blivit målet.

Ett språktest är bara nödvändigt om man förutsätter att vi behåller samma gamla kassa integrationspolitk som idag. Självklart tar det tid att lära sig ett nytt språk om man är arbetslös invandrare i Rosengård, förutsätter man däremot att ett maktskifte innebär en verklig integration där människor möts, lär av varandra och jobbar ihop - då blir ett språktest bara ett överflödigt populistiskt förslag.

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Marie sa...

Leif... Min tolerans när det gäller kommentarer sträcker sig ganska långt. Du har dock korsat linjen och därför tar jag bort din kommentar. Bry dig inte om att kommentera igen.