måndag, februari 26, 2007

Skärpning moderaterna



Jag brukar inte vara snarstucken, men jag kan inte hjälpa att jag blir en smula irriterad när en exakt kopia av moderaternas grafiska profil används i kampanjen för nystartsjobben. Det är nog
inte en helt okvalificerad gissning att det är samma byrå som designat de nya moderaterna och de nya jobben.

Ovan kan man studera moderaternas grafiska profil samt en screendump av www.nystartsjobb.se

Någon måtta på självgodheten för det ändå vara. Det blir en lite lustig situation om allt som skapas av näring, jordbruk, infrastruktur och miljödepartementen klistras upp på stortavlor i grönt. Kanske borde man till och med slänga med en diskret fyrklöver?

4 kommentarer:

j p w sa...

Det är samma byrå - Storåkers McCann - som ansvarar för såväl AMS Nystartsjobbkampanj som för Moderaterna och Alliansens kampanjer. Det har skrivits rätt mycket om det de senaste månaderna:

Dagens Media: "Storåkers vann AMS-kontot värt tio miljoner utan statlig upphandling"

DN: Alliansens reklambyrå tar hand om Ams-information

Resumé: Mjukt blått i regeringens jobbannons

Resumé: Storåkers blir alliansens byrå

Kalle sa...

Lustigt. Fram till cirka 2001(?) använde Folkpartiet Futura som huvudtypsnitt. Dessutom använder Folkpartiet nästan exakt samma ljusblåa och oranga nyanser. Kolla CMYK-värdena, de diffar inte så mycket. I de flesta halvdassiga tidningstryckpressar ser man ingen skillnad på färgerna.

Länk:

http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/Page____300.aspx

jenny sa...

det var jag som kom på namnet nystartsjobb så jag är rätt nöjd ändå. även om jag gärna designat reklamen för dem också. // din kollega jenny

Pär Henriksson sa...

Det är inte samma. Storåkers gjorde inte den kampanjen i valrörelsen utan den var internproducerad hos oss. Och AMS-uppdraget är upphandlat av AMS - inte av regeringen. Så det finns ingen koppling mellan de båda kampanjerna. Mvh Pär Henriksson, kommunikationschef moderaterna