torsdag, september 18, 2008

Visdom om tänder och budget

Jag har just nu budget upp över öronen. Utmaningen att, för centerpartiets riksdagskanslis räkning, samordna lokala pressträffar och hålla i mediearbetet runt budgeten brukar falla på mig. På måndag presenteras den i sin helhet, för den som undrar...

Det mesta är redan känt, och under ett par veckor har vi formligen dränkts i reformer, pengarna har flödat, spenderbyxorna har varit på - och över 32 miljarder kronor har satsats. Det är så mycket pengar att det faktiskt är svårt att ta till sig.

För den summan skulle man kunna få 1.6 miljarder cola light på pressbyrån, 530 miljoner charmiga polyestergardiner från Jotex. Eller varför inte 98000 trivsamma hus i Hagfors.

Tack regeringen för att ni inte tar till er av ovanstående exempel, utan istället ser till att jag får mer pengar kvar i plånboken. De kan jag bestämma över själv. Personligen skulle jag behöva använda mina extra slantar till att gå till tandläkaren, då kan jag dessutom dra nytta av tandvårdschecken. Slutar aldrig visdomständerna att växa? Det känns som om något långsamt gnager sig ut ur min käke.

Inga kommentarer: