torsdag, mars 05, 2009

Vacker utan spackel?

Det kom ett mail. Byggnads lanserar sin nya kampanj: V.I.P Byggnads. Jag log lite åt självmålet, det fackförbund som uppfattas som Sveriges mesta gubbhylla och meckat för protektionism ska vara lite mer V.I.P. Det finns en ganska skön ironi i det.

...men, nyfiken som jag är var jag ändå tvungen att spana in www.vipbyggnads.se. Och håll i hatten; trots allt måste jag ge Byggnads cred. Satsningen är ett ärligt försök att tackla medlemstappet och kanske till och med ett steg på vägen mot ett nytt fack. Även om en Strutspizza, eller ett direktnummer till Bosse bildoktorn kanske inte är det som får människor att ta klivet in i fackföreningsvärlden så känns det ungt, fräscht och framtidsinriktat.

Så all heder till försöket, men utan förändringar i inställningen till kollegor från öst, eller den nästan millitanta synen på kollektivavtal, förblir det trots allt bara kosmetika- Och Byggnads är definitivt inte vacker utan spackel.

Nu ska jag gå och göra Västerbottenspaj. I ett svagt ögonblick lovade jag att laga floffig mat till bland andra min vän Lars på lördag. Jag har mer ambitioner än tid och därför är det nog bra att börja i tid.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller helt med i ditt resonemang om facket. Tyvärr det är numera vardag för facken att försöka ändra sin image för att möte medlemstappet, men tyvärr handlar lika ofta om marknadsföring och har inget med innehållet att göra.