tisdag, augusti 23, 2005

manfall i Fi

...eller kanske snarare kvinnofall.

Det är nu det visar sig, de är kvinnor, men de är definitivt inga kattungar. Att tro att en partibildning skulle gå smärtfritt till är på sätt och vis att underskatta de kvinnor som finns med i FI. De hade aldrig haft den plats de har idag om de inte fightats för den, varför skulle kvinnor i en maktposition vara mindre benägna att behålla den än män?

Det tog dem ett bra tag att formulera sin politik, den skulle skapas på en bred front sa man. Vridningen åt vänster, som vi anade skulle komma, är mycket tydlig. Kanske har man nu upptäckt att även om man har en gemensam problemformulering så har man inte en gemensam lösning; trots det uppenbara faktum att man är kvinnor så tänker man inte likadant.

Jag och Göran Persson har i mångt och mycket samma problem; tillexempel - för många saknar arbete. Jag köper på inga vilkors vis GP: s svar på problemet. Vi vill alla uppnå den bästa av världar, det är sättet vi vill göra det på som skiljer.

Senast avhoppet är Ebba Witt-Brattström som säger så här;

Jag har ingen åstundan att sänka en partibildning. Det finns en stor poäng även med ett feministiskt parti med vänsterprofil som får runt fyra procent.


Jag kan inte göra mer än att hålla med, särskilt om feministiska partiet råkar peta ut (v) eller (mp) och ta ett par procent av (s).

9 kommentarer:

Bulten i Bo sa...

Jag kan inte göra mer än att hålla med, särskilt om feministiska partiet råkar peta ut (v) eller (mp) och ta ett par procent av (s).

Ja, då får ni den stora äran att få bedriva feministisk politik ihop med koalitionsbröderna. Kul va?

Anonym sa...

Sorgligt att bittra och manshatande kvinnor måste bilda ett parti som har avsikt att införa ett antiapartheid-system mot männen.

Vet att det var lite grovt generaliserat men sanningen finns i det närmare än man kan tro. Att kvotera in kvinnor i maktpositioner lär inte hjälpa utan stjälpa dem i längden då inkompetens inte uppskattas.

Förstår dessutom inte (bortsett från maktpositionerna) varför kvinnor i såna sammanhang är så rädda för att vara ut på helgerna, det är så farligt säger det med otäcka män. Men männen blir mångdubbelt misshandlande av okända på stan. Tänk på det innan ni dömmer ett kön.

Hjälp istället ALL orättvisa at bli rättvisa, fattiga vs rika, mörhyade vs ljushyade, män vs kvinnor, svenskar vs invandrare och mer.

Anonym sa...

För att din analys av FI ska hålla så krävs;

1. Endast "vänsterväljare" tror på/vill ha/kräver jämställdhet.
Därmed kan ditt påstående om att FI skulle sno väljare från (V), (mp) eller(S) stämma.

2. Att "mannfall" är ett negativt begrepp... hört talas om den "gubbiga" borgligheten?

Ser det klart negativt att personer tappar sug för politiken. Speciellt när det är kvinnor och det är just kvinnor det är brist på inom politiken idag. Trist att dessa då bara ska bli hycklade/negativt omskrivna...

Marie sa...

Bulten: Jepp, det kan man se som en riktig utmaning i vissa fall...

Roberth: Jag är inte för kvotering, men en fråga bara: Varför tar du för givet att det skulle kvoteras in inkompetens? Är kvinnor per automatik inkompetenta?

Vi är i allmänhet inte rädda för att bli misshandlade när vi går hem från krogen, vi är rädda att bli våldtagna... En viktig skillnad mellan det våld som män utsätts för och det våld som kvinnor utsätts för är att våldet mot kvinnor oftast sker inom hemmets väggar samt är långvarigt och systematiskt. Se gärna mina tidigare inlägg om detta, givetvis ska alla typer av våld bekämpas.

Och självklart ska världen vara rättvis för alla, men orättvisa är inte ett enhetligt begrepp, alla sorters orättvisa går inte att bekämpa på samma sätt, vi måste kämpa för de barn som svälter, men vi måste också kämpa för kvinnor i Sverige.

Kalle:Min "analys" kräver inte att endast vänsterväljare är inresserade av jämställdhet, den påpekar endast att de lösningar Fi säljer köps av vänsterväljare. Borgerliga (och övriga) feminister ser andra lösningar och attraheras därför inte av Fi. Detta är i alla fall vad samtliga undersökningar som jag har sett pekar på, men har du annan info så köper jag det.

Jag har aldrig lagt någon värdering i ordet "manfall", intressant tolkning. Och grattis till platsen i förbundsstyrelsen.

Bulten i Bo sa...

Utmaning var ordet, sa Bull.

Vill bara för övrigt påpeka att man blir lätt imponerad av att stöta på en blogg där skötsel av lantbruk beskrivs. Mer jordnära frågor på internet, mindre iPod, IT-aktier och annat datortrams.

"Man kan inte maila järnmalm" som någon i Ny Teknik nyligen sa som försvar för att vi förutom bredband även behöver klassisk infrastruktur.

Hoppas ni får bra väder till skörden (förutsatt att du även bedriver jordbruk, vill säga)

Anonym sa...

Bra att du inte är för kvotering, det är en sund inställning.

Det jag hänvisar till är ren erfarenhet när kvotering sker, detta medför i det största flertalet att inkompetens kommer in i strukturen där den inte bör vara.

Kvinnor i sig är absolut inte sämre än män, ibland även bättre det beror helt på individen. Men hellre ska man hjälpa de som behöver hjälp i samhället med utbildning och att givetvis inte kvinnor eller invandrare missar bra politik- och jobbpositioner för att de är vad de är, detta måste i så fall ställas i relation till deras yrkes- och utbildningsmässiga erfarenhet, ledarskapförmåga, kanske empatiförmåga i vissa roller och den sociala förmågan, finns säkert hur många faktorer som helst men detta ska då efter klagan till jämställdighetsombudet (skriver inte ombudsmannen vilket jag ser bara det som ett förnedrande ord för kvinnorna) som ska jämföra dem så gott det går mot de andra sökande till denna position. Har företaget eller organisation begått ett allvarligt regelbrott mot jämstäldighetsregler ska dessa få böta på ett lämpligt sätt.

Jag skulle behöva fila mycket på det jag sa, det är en sak jag har tänkt mycket på men kommer inte till sin rätta som en liten kommentar.

JAg tror att man kan skapa ganska gemensamma regler för att hjälpa de utsatta i samhället som blir missgynnade bara för de är de är. Detta går bra om man skapar en bra stark grundstruktur som låter sig byggas på utan att det blir för stora utsvävningar.

Varför jag tog upp om att många kvinnor är rädda för att gå op stan på nätterna som exempel är att jag har läst det mycket i andra bloggar, kvinnor/tjejer som sagt detta till mig och läst i tidningar och sett detta på TV. Vet att vissa saker blir "hypade" men vissa tar då detta till sig och tror på den sanningen. Visst är det våldtäkter som kvinnor lider mest av även om män också drabbas av detta, men i deras fall är det ett stort mörkertal.

Alla ska kunna känna sig trygga och inte rädda för sin medmänniska, fast de flesta övergreppen sker inte på stan eller ute utan i sitt hem (eller släkting, vän) och det är oftast en nära som utför detta.

Mycket blev det, och mycket mer kan det bli, säg bara till så skriver jag mer utförligt :)

Marie sa...

Jodå vädret är fint, men man kanske ska påpeka att i den mån det bedrivs jordbruk på gården så är det inte jag som står för det :-) Min kompetens inom området sträcker sig ungefär till att jag med nöd och näppe kan se skillnad på de olika sädesslagen.

Kunskapen om "internet, mindre iPod, IT-aktier och annat datortrams." Är om möjligt ännu mindre, därför skriver jag om det lilla jag vet och får det att låta som att jag är storbonde, dessutom tillför det uppenbarligen en exotisk touch till min blogg - smart va?

Bulten i Bo sa...

Det är illa när den väsentligaste näringen av alla - produktionen av det via äter - skulle vara liktydigt med "exotisk touch".

Det går utför med Sverige!

Marie sa...

Bulten! Det är inte produktionen i sig som är en exotisk touch, det är att den omnämns på min blogg som är det.

Vi får verkligen hoppas att den svenska matproduktionen inte blir ett exotiskt inslag, fast med politiken som förs idag är det mycket möjligt att det blir så.