onsdag, december 19, 2007

Tilly borde skämmas

Jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag slog upp dagens Svenska Dagbladet och kastade ett sömndrucket öga på debattsidan. "Avser regeringen att stoppa jobbtrafficking?" är rubriken på en debattartikel från Byggnads ordförande Hans Tilly.

Hundratusentals människor säljs och köps varje år mellan nationsgränserna. De behandlas som köttstycken, allt mänskligt värde är borta. Frågan är bara vilken prislapp som sitter på ditt huvud. Dessa människor utsätts för fruktansvärda övergrepp, många gånger sexuella.

Att Hans Tilly har mage att jämföra denna cyniska människohandel med den fria rörligheten inom EU är för mig helt obegripligt. Jag är så heligt förbannad på Byggnads sätt att maskera trångsinthet, rädsla och vilja att stänga gränser bakom en påklistrad storsinthet, bakom en fejkad kamp för arbetare i Europa och bakom ordet Solidaritet.

En helt lysande bloggpost om Vaxholmskonflikten kan ni läsa på min vän Johan Petterssons blogg.

Inga kommentarer: