tisdag, juni 02, 2009

Elever i Arvika tror på öppenhet och fri rörlighet

Kampanjen startade idag med en debatt i värmländska Arvika. Temat var naturligtvis EU-frågor, men då en representant från Sverigedemokraterna fanns med i panelen ägnades mycket tid till sveriges asyl och flyktingpolitik.

Arbetskraftsinvandringen kom upp, och den socialdemokratiska riksdagsledamoten Ann-Christin Johansson vägrade kategoriskt att svara på frågor om varför (s) motsatte sig Alliansen och Miljöpartiets förslag om arbetskraftsinvandring till Sverige. Sanningen är att fackens rätt att bestämma vem som ska komma till Sverige även då gick före solidariteten med arbetare i andra länder. Men uppenbarligen var det kämpigt att säga det i en debatt där ledorden både från debattörer och publik handlade om öppenhet och fri rörlighet.

Degens behållning var ändå den tjej i publiken som frågade Sverigedemokrater hur de ser på svenskars rätt att röra sig fritt och att flytta dit jobben finns. SD hade inga problem med svenskars fria rörlighet, men fick det svettigt när den vassa tjejen i publiken ställde motfrågan varför man då nekar andra samma rätt.

6 kommentarer:

Sofia sa...

Hej! Jag var på debatten idag och tyckte att du var tydligast av alla med ditt & centerns budskap. Rakt på sak, inga omvägar och det uppskattar jag som förstagångsväljare. Jag har haft svårt att veta vilket parti jag "passar bäst ihop med", men jag tror centern är ett bra val för mig. Jag har tidigare funderat på att rösta på Lena Ek, eftersom jag aldrig hört talas om dig. Men efter debatten idag så kanske jag ändrat mig och kryss-röstar på dig istället. En fråga har jag, när det gäller valet nästa år, vad anser du om moderaternas politik och vad skiljer partierna åt? MVH Sofia

Anders @ ungsvensk.se sa...

Det tror jag knappast på. SD är emot den fria rörligheten, i alla fall vad gäller exempelvis Schengensamarbetet. Illegal invandring, trafficiking, narkotika, stöldgods... allting. Överallt. Det är vad Centerpartiet står för.

Ge oss Sverige tillbaka!

Marie sa...

Hej Sofia! Jättekul att du tycker att jag skötte mig i debatten och att du funderar på att rösta på mig! Din fråga är inte lätt att besvara på några rader, men jag ska göra ett försök :-)

Jag tycker att det finns några huvudsakliga skillnader mellan c och m. Den första är att moderaterna har en konservativ ådra som man inte riktigt hittar i centerpartiet. Vissa skulle nog kalla det de "gamla moderaterna". Den tar sig uttryck både i synen på jämställdhet, samt i synen på exempelvis skattepolitiken, eller trygghetssystemen.

En annan skillnad är miljöfrågan, där moderaternas intresse för frågan är relativt nyvaknat, samtidigt som vi i centerpartiet har drivit miljöfrågan i väldigt många år.

I det stora hela tycker jag ändå att moderaterna driver en helt okej politik, vi samarbetar ju bra i alliansen.

Det var ett svar i korthet, skicka ett mail på marie.wickberg@centerpartiet.se om du har fler frågor!

Mvh. Marie

IdaCeline sa...

heej! Det du sa på solberga, var väldigt bra sagt! Stolt över det du sa Marie=) Dock skämdes jag för nåra andra som var där!

Jag skulle vilja rösta men är dock bara 16 år! Men om nåra år är det min tur!

Bra jobbat marie=)

Mats sa...

Synd bara att du tappade fattningen och att dina argument tog slut där ilskan och frustrationen tog över.

Marie sa...

Hur menar du då Mats?