lördag, maj 08, 2010

Star-struck på landsbygdsriksdagen

I dagarna går Landsbygdsriksdagen av stapeln hemma i min bakgård, Sunne. Igår var jag mitt uppe i ett telefonsamtal då ingen mindre än Carlos Rojas kom förbi i montern. Jag var tvungen att agera högst otrevligt mot stackars kollegan i telefonen, slänga mig fram, skaka tass med Carlos och tala om exakt hur fantastisk han är. Det är sällan jag känner mig som en 14-årig groupie, igår var ett undantag.


Carlos gör ett projekt om integration och landsbygd tillsammans med jordbruksverket (därav närvaron på Landsbygdsriksdagen), men för mig är han framförallt uppskattad för kampanjenhttp://klartjagskavarahemma.se/ och sitt stora engagemang för en delad föräldraförsäkring.


För ett par veckor sedan skrev Rojas följande i Aftonbladet.


"Det är som att vi inte fattar än att även män kan vara föräldrar, även den första tiden. Det finns amningspumpar och bröstmjölksersättning och det finns rent allmänt det här som gör människan unik i djurriket – vår förmåga att planera."


Sprang även på medskribenten Pia Tingvall på mässområdet, feministerna är välrepresenterade när landsbygdens framtid ska diskuteras!

Inga kommentarer: