söndag, maj 08, 2005

Million dollar baby.


Brukar inte syssla med filmrecensioner och tänker inte börja med det heller, jag tänkte bara sno titeln på filmen "million dollar baby".

Million dollar baby, det är min syster. Hon som är 17 och tror att hon är skitful och att ingen vill ha henne, fast hon egentligen är fantastiskt snygg, smart, vass, skärpt, och stark.

Millon dollar baby, det är min kompis som själv anser att hon är korkad, fast hon är den klokaste människa jag vet.

Million dollar baby, är en av brudarna jag tränat i volleyboll, som var fantastiskt bra. Ända tills hon slutade tro på att hon dög, pressade sig själv till Anorexia, fick sluta med volleybollen och vägde strax under 40 kg.

Million dollar baby, sug på begreppet. Det finns så många brudar, chicks, tjejjer, töser, jänter och kvinnor som helt enkelt inte inser sitt eget värde. De personer du beundrar mest, de som i dina ögon är snyggast och smartast, de vet inte om det. De går och drar på precis samma komplex som du. Det är så onödigt. Jag skulle vilja utse alla dessa tjejer till million dollar babies, om inte annat så för att visa vad de är värda.

3 kommentarer:

Bulten i Bo sa...

Låt mig testa en tanke som jag inte riktigt tänkt klart:

Samhället tar sig ju rättigheten att med åldersgränser utestänga barn och ungdomar från aktiviter som anses förstöra dem kroppsligt, sprit, narkotika, tobak etc.

Skulle det vara ett diktatoriskt ingrepp om samhället på samma sätt undanhöll den reklam och mediebild som själsligt påverkar unga kvinnor till att få de problem som du beskriver här?

Marie sa...

Jag tror att det skulle vara ett diktatoriskt ingrepp, till skillnad från sprit, narkotika och tobak osv. kan man inte påstå att mediabilden per automatik påverkar alla negativt. Du förlorar bevisligen hjärnceller om du dricker sprit, men man kan inte dra en lika direkt och absolut koppling mellan en reklamaffisch och anorexi. Förstår du min tanke?

Däremot ställer jag mig helt öppen till förslag som att retuscherade bilder ska märkas, de visar faktiskt inte verkligheten. Vidare är det samhällets förbannade plikt och skylldighet att se till att tjejerna (och för den delen killarna)har verktygen att handskas med den exponering som pågår. Sexualundervisningen är ett sätt att förändra, den ska inte endast handla om biologi, utan lika mycket om psykologi, värderingar och relationer. Ett steg vore ju att se till att blivande lärare faktiskt läser sexualkunskap på högskolan, något som inte sker idag. Trots detta ska de klara av att lära ut det på ett bra sätt... Det finns en orsak till att tjejer tror att alla har analsex, fast det egentligen bara är ca 4% av befolkningen.

Ett annat problem är att vuxna inte tar sitt ansvar och ryter ifrån var endaste gång en ung människa blir utsatt för en kränkning. Eller att killar inte ryter ifrån och talar om att de inte accepterar att tjejer blir sjuka pga. ideal som någon annan påstår att de har.

Har vi starka tjejer med en vettig uppfattning om sin kropp så kommer veckorevyn att kursa och HM kommer inte att sälja en enda stingtrosa till i strl. 11 år. Jag hoppas i alla fall att det är så, men nu ska jag sluta för min kommentar är snart ett helt inlägg.

Bulten i Bo sa...

Hm, jag tror dessutom att det är mer än kommersiell reklam och "stringtrosor till 11-åringar" som skapar den kvinnobild som tjejer har svårt att leva upp till. Jag tror det är mer komplext än så.

Iofs sig skulle man ju kunna använda din argumentering vad beträffar droger; förbjud inte, se till att barnen har verktygen att stå emot detta istället.

Men jag får nog tänka vidare på saken.

Tack för den här gången!