söndag, januari 01, 2006

Om mig

I korthet
Namn: Marie Wickberg
Parti: Centerpartiet
Plats på listan till Europaparlamentsvalet: 4
Ålder: 24
Kommer från: Värmland, men bor numera i Stockholm
Brinner för: Ett jämställt, grönt och öppet Europa

Kontakt
Du når mig på 073-9071772. Maila mig gärna på marie.wickberg@centerpartiet.se, eller använd formuläret på bloggen. Om det gäller en förfrågan om att medverka på en debatt osv. kontakta gärna karin@carlesten.se

Mer om mig
24 år, född och uppvuxen i Västra Ämtervik, 6 mil norr om Karlstad, i själ och hjärta är jag fortfarande värmlänning. Bor nu i Stockholm och jobbar som politisk sakkunnig hos Jordbruksminister Eskil Erlandsson. Är pensionerad volleybollspelare, gillar att måla, vandra i skogen och läsa böcker. Uppskattar; vardagslyx, självdistans, uppriktiga människor, skog, humor och engagemang. Centerpartist som tror på liberalism, människors kraft och en ljus framtid.

Historiska uppdrag
Mitt politiska engagemang startade som 17 åring, 2001, då som avdelningsordförande i Västra Ämterviks CUF-avdelning, numera Fryksdalens CUF-avdelning. Satt sedan i distriktsstyrelsen för Centerpartiets ungdomsförbund i Värmland mellan 2003 och 2004.

2007-2009 satt jag i Centerpartiets ungdomsförbunds styrelse och som 1:a vice förbundsordförande i verkställande utskottet.

Jag har också varit kommunpoitiskt engagerad i Sunne kommun, där jag
bland annat har varit ledamot av Kommunstyrelsen.

Politiska frågor
I valet till Europaparlamentet driver jag tre huvudfrågor;
jämställdhet, öppenhet och miljö. Den fråga som fick mig att engagera mig politiskt var jämställdhetsfrågan, en fråga som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat.

CV
2003-2006 Ombudsman för CUF i Värmland
2006-2007 Pressekreterare och kampanjstrateg för Centerpartiets Ungdomsförbund
2007 - 2009 :Pressekreterare på Centerpartiets riksdagskansli
Våren 2008 Ledarskribent på Hudiksvalls tidning
Hösten 2008 Pressekreterare på Centerpartiet riksdagskansli
2009- nu: Politiskt sakkunnig, Jordbruksdepartementet

Jag har också jobbat bland annat som timvikarie i äldreomsorgen och hemtjänsten och som restaurangbiträde.

Övriga förtroendeuppdrag
2008 var jag delegat till FN:s generalförsamling, utsedd av LSU,
Landsrådet för Sveriges ungdomsorganisationer. I uppdraget ingick att
representera Sveriges ungdomsorganisationer samt att ingå i den svenska
regeringsdelegationen.

Inga kommentarer: