Passade på att ta en lite tur till Värmland i helgen, kan vara bra att kolla om jag fortfarande är välkommen efter torsdagens debatt om koldioxidskatten. Kommentarerna här hemma har varit i stil med "jag såg dig på tv..." och sedan har en viss tystnad följt. Mammas sambo muttrade att deras skogsmaskiner drar 45o liter diesel om dagen, och att jag borde räkna på vad en skattehöjning skulle kosta honom.
I slutet av regnbågen finns skatten brukar det heta. Värmlands guld är grönt och finns i form av skog, skatten är med andra ord inte nedgrävd bakom maskinhallen (som bilden kan antyda). Skogen "andas upp" koldioxid och är därigenom en fantastisk miljöförbättrare. Tyvärr är inte produktionen lika grön, och utsläppen från transporterna fortsätter att öka.
Det är mot företagarna en skattehöjning kommer att slå hårdast. Visst, det kommer att kosta mer pengar att åka bil. Men frågan är om det verkligen är dyrast i glesbygden. Att ha en bil i Stockholm innebär tullavgifter, avgift för garage/parkeringsplats och högre försäkring.
Det blir åtskilliga tusenlappar i månaden...
Så sluta gnäll om bilåkandet och fokusera istället på att ge konstruktiva förslag som kan underlätta för energikrävande företag att ställa om produktionen. Förr eller senare måste de göra det, frågan är bara när och hur ont det kommer att göra.
1 kommentar:
Jag tycker att Sverige skall avskaffa bensin/dieselskatten helt. Det är inte ett miljöproblem utan ett tillgångsproblem. Oljan kommer att ta slut, all tillgänglig olja kommer människan att ta upp och förbruka.
Genom att ta bort skatten stärker vi Sveriges ekonomi och konkurrenskraft och förbereder oss för framtiden.
Att staten skall håva in pengar på koldioxidskatt är det sämsta alternativet, ren kapitalförstöring!
Skicka en kommentar