söndag, oktober 14, 2007

Sagan om Harry Potter är all

Bloggen har varit tyst ett tag, det beror främst på att jag har tillbringat helgen i den fantastiska staden Paris. Visserligen var helgen lite som i en saga, men så fort jag kom hem igen var jag tvungen att avsluta en annan saga. De sista sidorna i den sjunde boken om Harry Potter.

Jag ger inte mycket för häxor, trollkarlar, hobbitar, eller annat oknytt, jag är inte religiös och tror inte på spöken. Med andra ord var Harry Potter utdömd från början. Efter mycket mutter läste jag ändå den första boken för ett par år sedan. Efter ett par sidor var jag fast och sedan dess har Harry, Hermione och Ron hållt mig i ett oförklarligt grepp.

Helt sjukt, det är barnböcker, det är barnböcker, det är barnböcker, har mitt mantra varit medan jag plöjt mig igenom sida efter sida. Det hela kulminerade i förra boken, om halvblodsprinsen, då tårarna sprutade under en tågresa mellan Stockholm och Karlstad. Pinsamt. Efter denna lilla incident har jag slutat läsa Harry Potter i offentlighetens ljus.

I Potters värld finns ont och gott, men inte svart och vitt. Vem som är hjälte och vem som är skurk är aldrig riktigt självklart. Hur det ska sluta vet man inte förrän sista sidan...

Detta är ingen blogg om barnböcker och därför ska jag inte bli långrandig men jag vill gärna slå fast att JK. Rowling är värd varenda krona hon tjänat. Att hon nu är rikare än Englands drottning känns helt rätt. Sagan om Potter är all, det känns lite tomt.

1 kommentar:

Simon Palme sa...

Ja, jag håller med. Jag är inte ett dugg intresserad av magi och fantasy egentligen, men ändå fastnade jag direkt för Harry Potter...