måndag, februari 18, 2008

Ett nytt land

Igår förklarade sig den lilla sydliga provinsen i Serbien, Kosovo, för självständig. Det var ett väntat besked, människorna i Kosovo hade tröttnat på de diplomatisk ansträngningar som ändå förkastades per automatik av både Belgrad och Moskva.

Den närmsta framtiden kommer att bli avgörande för hur det ska gå för detta lilla nya land.
EU:s roll är avgörande, det man inte förmådde göra 1999 när kriget brann och folkmordet pågick måste man klara av nu – att upprätthålla fred och säkerhet för både kosovoalbaner och kosovoserber.

Redan nu skickar man 2000 man i en EU-trupp, från och med juni ska man leda hela insatsen. EU:s roll är viktigt rent operativt, men den är kanske ännu viktigare som en stark röst i utrikespolitiken. FN:s säkerhetsråd, där Ryssland ingår, kommer inte att erkänna Kosovo förrän grisar flyger i formation, som pappa brukar säga.

Kosovo behöver EU i ryggen, och Sverige behöver vara en pådrivande kraft för att det ska bli verklighet.

Det finns många historier om Kosvo, de flesta handlar om krig och blod, om slaget vid Trastfälten för över 600 år sedan, men också mer nutida historier om övergrepp och etnisk rensning. Förhoppningsvis blir nästa historia om Kosovo den om hur man reste sig mot alla odds och blev en fri, fredlig och självständig stat. Jag är inte helt övertygad om att det kommer att bli så, men jag hoppas.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Katastrof!!! Mina tankar går till den Kosovo-Serbiska befolkningen som har levt som instängda djur sen 1999. Nu finns det ingen som helst ljusning för denna folkgrupp. Jag skäms över att vara medborgare i ett land som främjar etniskrensning och förtryck!!

Anonym sa...

Äntligen en som tänker logiskt och som verkar vara påläst innan hon slänger ut ord och tycker nåt om Kosovo.

Marie sa...

Anonym 1. Det är ett märkligt sätt att se på det... Det har begåtts oförätter från båda sidor i Kosovokonflikten, det är nog både de flesta Serber och Albaner medvetna om.

Jag har svårt att hålla med om att kosovoserber lever som "instängda djur" jag har själv varit där och pratat både med dem och FN-personal. Min bild är en annan.