onsdag, juni 18, 2008

En jävlig kväll

Att Sverige verkar åka på pisk i fotbollen är av mindre vikt. Att Riksdagen röstade igenom FRA-lagen är ingenting jag hurrar över. Att två av mina nära vänner nu utsätts för en hatkampanj som saknar motstycket är fruktansvärt.
Jag är en av dem som gärna hade sett att Annie Johansson och Fredrick Federley hade tryckt på nej-knappen under morgonens votering. Sverige behöver visserligen någon form av signalspaning i kabel, den åsikten delar jag med samtliga riksdagspartier, förutom miljöpartiet. En sådan typ av spaning ska vara oerhört hårt reglerad, jag är inte säker på att jag tycker att de förändringar som nu lades till räcker.
Jag har bland annat uppmanat Annie och Fredrick på ledarplats i Hudiksvalls tidning att rösta nej. Men det är inte viktigt just nu.
Det finns mängder av ledamöter i riksdagen som kallar sig liberala. Det finns mängder av ledamöter som gärna och ofta talar sig varma för integritet. Det finns ganska många som har knorrat lite över det lagförslag som lades fram. De knorrade, men de gjorde inte mer.
Sen finns Annie och Fredrick, som redan förra året protesterade högljutt. Som har jobbat med förslaget, men som ändå i slutändan inte var nöjda. De gick den schysta vägen – och talade öppet om för sin riksdagsgrupp hur de tänkte rösta. Sen var debatten igång.
Efter nästan ett dygns möten, diskussioner och kompromisser fick man regeringen att backa och lägga till förbättringar i förslaget. För Annie och Fredrick stod det nu mellan att fälla en regering, eller att rösta med ett förslag som de upplevde var avsevärt bättre än det tidigare.
Det val de gjorde gör dem nu till bloggosfärens hatobjekt. Människor beter sig vidrigt. De skriver saker på webben som de aldrig någonsin skulle säga ansikte mot ansikte. De visar ett förakt mot gamla vänner, de kränker och sårar. Allt detta gör de mot dem som kämpade hårdast.
Var är reaktionerna mot alla de liberaler som med största sannolikhet röstade med sin övertygelse utan att lyfta ett finger, vare sig för att fälla förslaget, eller göra det bättre?
Annie Johansson och Fredrick Federley förtjänar all heder. För mig är de samma människor som de var i går kväll. Varma, ärliga, rakryggade och modiga.
Hata mig gärna för att jag tycker så. Det skiter jag i.

21 kommentarer:

Esse sa...

Nu när allt är slut och en borgerlig majoritet och enig Centerpartistisk riksdagsgrupp röstat igenom det potentiellt största ingreppet i den personliga integriteten i Sveriges moderna historia så ska du få en gratis politisk framtidsprognos.

Centern inte bara förlorar regeringsmakten 2010, ni hamnar under 4% strecket och åker ur Riksdagen.

Låter det osannolikt? Om du tycker det så håll då i minne att Centern förmodligen förlorade 90% av sin liberala väljarbas i kväll.

Anonym sa...

Jag tycker också att pöbelhatet är skrämmande. Allt mod till Fredrick och Annie!

Anonym sa...

Men Marie... Fredrick och Annie sabbade ju det hela. Dem splittade nej rösterna. Även lågt räknat så fanns det innan de sålde ut det hela fyra uttalade nejröster på den borgerliga sidan. Förslaget hade fallit och regeringen hade fått göra om och göra rätt...

Nu sålde dem ut integriteten för sina politiska karriärers skull. Säg vad du vill, men du kommer inte ifrån det faktum att Fredrick Federley och Annie Johannsson splittrade nej-rösterna och därmed dödade alla möjligheter att stoppa förslaget...

Visst kan man tycka synd om dem och ifrågasätta vart andra riksdagsledamöter var. Men det förtar fortfarande inte det svek som FF och AJ begick.

Tråkigt, men sant..

Sen så, det tragiska är att en hel del av de politiker som verkligen sitter i smeten inte fattar att det här en "underifrån" fråga. Det finns ingen "hatkampanj" mot Federley och Centern. Bara en massa ilska och besvikelse...

Leo Pierini sa...

Jag förstår inte hur man kan låta den egna politiska karriären inom partiet gå före sina väljares förväntningar och, framför allt, sina egna ideal.

Detta beslut är inte bara i sig ett beslut som är demokratividrigt, det är också ett beslut som visar hur den svenska parlamentarismen och demokratin inte längre fungerar. Det är ett beslut som visar att de svenska politikerna inte är ett dugg bättre än t.ex. de italienska.

Även om du och CUF:s ledning nu går ut och sanktionerar Fredricks och Annies agerande är vi nog många ute i landet som är besvikna. Rejält besvikna och ledsna. Ledsna för att två av våra största förebilder har svikit oss.

Inatt somnar vi ovissa om vad staten vet om oss och jag tror inte att vi därmed kommer att sova tryggare. Godnatt!

Cyniskt Lagd sa...

Du har fullständigt rätt i att det finns fler människor att skylla på, speciellt i toppen av partierna då det sannerligen verkar finnas en hel del för mycket av varan toppstyrning i Sverige, naturligtvis både till vänster och höger! Men det är även en aning magstarkt att påstå att det är en hatkampanj som pågår, det är fullständigt normala människor som uttrycker sin besvikelse mot de människor som för ett tag symboliserade det sista hoppet om att lagen skulle stoppas. Som sedan till synes sålde det "billigt". Det är vad det ser ut som utifrån speciellt efter den scen som Federley's tal till slut såg ut att vara när försvarsministern så lämpligt hade svar på FF's frågor det var bara FÖR vältimat. Jag misstänker att det pressades en HEL del på både FF och AJ och det är som vi alla vet svårt att stå emot grupptryck, även om det sägs utåt att det är en "konstruktiv dialog" som har förts. Reaktionerna låter dock inte vänta på sig, sen så finns det såklart vissa inlägg på deras bloggar som är otroligt plumpa, men det speglar ju bara samhället som helhet, vissa kan inte uttrycka sin besvikelse på ett sansat sätt när dom anser sig ha blivit missrepresenterade och ja, jag tror nog även att det finns en och annan hatisk/skadeglad människa på deras bloggar, men huvudelen är normala människor som uttrycker sin besvikelse utan hat, men med bitterhet och ånger över hur dom har röstat eftersom det inte gått som dom önskat.

Sen så får du gärna utveckla "För Annie och Fredrick stod det nu mellan att fälla en regering" Hur exakt skulle det ha fällt regeringen om dom hade röstat nej? Ett missförtroendevotum som hade blivit tillbakaslaget är väl ändåså det troligaste "värsta" scenariot? Det är ärliga frågor som jag är nyfiken på att få ett svar på, till skillnad från de många retoriska frågor man ser på bloggarna nu :p För även om jag redan har blivit en cyniker vid den späda åldern av 25, så ser jag gärna att du förklarar för mig hur regeringen skulle ha fallit på detta, och hur det skulle ha varit osannolikt att lagen skulle ha blivit bättre om den blivit nedröstad för att sedan omarbetats när opinonen gjorde sin röst så tydligt hörd, om än "fem (sekunder) i tolv". Om den hade blivit nedröstad och sedan kommit upp igen så känns det (i alla fall för mig) som om att dom som har haft invändningar såsom FF & AJ med flera skulle ha haft ganska mycket att säga till om för att dom skulle våga försöka igen? Återigen så får du gärna förklara vad som är fel i mitt resonomang då jag må vara en cyniker, men jag är även ganska så naiv och okunnig när det gäller de politiska processerna eftersom jag är en av dom "slumrande demokrater" som precis har väckts.

Anonym sa...

Jag röstade på Centerpartiet och var delaktig i deras senaste valframgång 2006. Jag ångrar det djupt.

Det finns mångt mycket fler lösningar då det kommer till att bekämpa islamofacisterna än att beskära vår demokrati. En demokrati min MAMMA flydde till från Iran, oj så hon skakade på huvudet idag precis som många andra svenskar när borgligheten gjorde Sverige till västvärldens skithål!!!

För att nämna några lösningar!
1.Avlyssning av MISSTÄNKA brottslingar!!!

2. Hårdare gränskontroller samt ut ur Schengen

3. Hårdare tag mot dem som Ilegalt befinner sig i Sverige och en gedigen backgroundcheck på immigranter och sem som besöker landet!

4. Hårdare tag mot Islamister - i form av att faktiskt reagera när Södermalmsmosken säljer antisemitiska cd-skivor!

5. Stå upp för demokratin! I alla lägen!

6. Mer befogenheter till polisen och mer poliser (inte mindre)

7. Kanske gå så långt att vi faktiskt kan fördöma Islam!

Men inget av detta vill ni "politiker" göra. För det finns inte i ert intresse för ni är rädda för att agera mot dem som vill förstöra. Istället pissar ni på svenskarnas demokrati!

Jag skäms att jag röstade på Centern och personröstade på Federley. Du borde skämmas ännu mer eftersom du försvarar honom och till och med är medlem i partiet!


Reza

Anonym sa...

Micke,

Vad är det för mod Fredrick och Marie har visat?

Jag tycker att två kvinnliga folkpartister har visat mod genom att avstå från att rösta resp rösta nej.

Att rösta ja i en sån här genomgripande integritetsfråga visar på feghet enligt mitt sätt att se på det.

//ninni

ninni sa...

Om man inte kan skilja på sak och person har man nog fel jobb!

Och fö är det svårt att se deras hjältemod......

Vi har däremot 2 hjältar hos folkpartiet - och de är KVINNOR!!!!

ninni sa...

Marie,
"Hata mig gärna för att jag tycker så. Det skiter jag i".

Nog för att du tillhör ungdomsförbundet men du har uppnått en vuxen ålder och ett mer nyanserat och vårdat språk hade jag väntat mig.

Större törnar än det här måste man vara beredd på i politiken....

Marie sa...

Anonym: Du påstår att det inte finns någon hatkampanj mot Annie och Fredrick?

Läs och begrunda följande klipp från Fredricks kommentarer:

****
Federley, förbannade Quisling! Som det ryggradslösa as du är förtjänar du egentligen inget annat än ett hederligt nackskott.

Det här var ju ett jättelikt fiasko! Du är en skam för mänskligheten! Jag är övertygad om att du har övervägt den enda hederliga utvägen...

din äckliga jävla svikare
du tjänar allt skit som komma skall i din väg jävla idiot!

detta förändrar inget annat än att du kommer bli hatad du valde att skita i folkets vädjan!

din jävla orm

Hora. Tänk att du så lätt säljer dig själv för din egen vinning.
*****

Vidrigt. Bloggvärlden visar upp sin sämsta sida.

Marie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marie sa...

Cyniskt lagd: Tack för ett balanserat inlägg. Jag har ingenting emot en demokratisk debatt, eller att väljare som är missnöjda hör av sig. Jag klarar däremot inte av en vidrig hatkampanj mot mina vänner, de två som faktiskt kämpade mot förslaget.

Med att fälla en regering menar jag helt enkelt att regeringen inte får stöd i kammaren, vilket är en förutsättning för att parlamentarismen ska fungera. Ett nej igår hade inte inneburit att regeringen hade tvingats avgå, men det hade inneburit en hård smäll, en mindre stadig grund samt en hel del ved på brasan för oppositionen.

Jag säger inte att det hade varit dåligt. Tvärt om kanske det politiska systemet hade behövt skakas om en smula. Jag har tidigare skrivit att jag tycker att Annie och Fredrick borde ha röstat nej.

Den kompromiss som las fram förhandlades fram bara ett par timmar innan voteringen. Varför? Därför att regeringen starkt motsatte sig förstärkningarna. Det var genom Annie och Fredricks hot om att rösta nej som förändringarna gick att pressa fram. Visst kan man resonera om att det kanske kunde funka på samma sätt om man hade röstat nej, och fått upp förslaget på bordet igen. Problemet är att man inte vet att det hade blivit så.

Annie och Fredrick måste dessutom ha varit tvugna att överväga möjligheten att alliansen förlorar nästa val. Sossarna skulle då med största sannolikhet lägga fram en liknande proposition, där Annie och Fredrick skulle ha noll möjligheter att göra förändringar.

Valet de ställdes inför var inte lätt. Det går absolut att kritisera dem för vad de gjorde, men de får nu bära hundhuvud för Riksdagens samtliga misslyckade liberaler som tryckte på fel knapp. Det är inte okej.

Mvh. Marie

Jonas sa...

"Jag klarar däremot inte av en vidrig hatkampanj mot mina vänner, de två som faktiskt kämpade mot förslaget. "

Hatkampanj är att ta i, för det låter som om någon organiserat en "alla skall över till Federleys blogg och kommentar-bomba skiten ur honom, och ju mer hatiska kommentarerna är dessto bättre".

Överreager en del och kunde välja sina ord bättre? Visst. Utan tvekan.

Men jag förstår varför folk är förbannade och besvikna. Han har gjort en stor grej av att vara liberal och emot FRA lagen, och röstar sedan emot det han påstår vara sin egen övertygelse och ledstjärna. Det är både hyckleri och fegt.

Och angående förstärkningar: ärligt talat så är de ungefär lika verkningsfulla som att spotta i atlanten för att förhindra den att torka ut. I viss mån får de alltså skylla sig själva. Om man skall ta risken att uppfattas som en vindflöjel skall väl åtminstonde det nya läget (kompromisserna eller vad man nu vill kalla det) göra någon praktisk skillnad?

Sedan förtjänar andra lika mycket kritik, helt klart, men de har inte heller gjort sig själva till lika uppenbara måltavlor för frustrationen.

Och möjligheten att alliansen förlorar nästa val blir bara större och större. FRA lag eller ej, jag ser inget som tyder på något annat. Visst kan det ändras snabbt, men prognosen för nästa val är:

1. Sossarna återtar makten.
2. C åker ur riksdagen.
3. Piratpartiet och Sverigedemokraterna kommer in.

Och just nu känns det som att det kanske inte vore så dumt. Jag kanske känner annorlunda om några veckor när ilskan ebbat ut (inte ilska mot Fredrick och Annie utan mot lagen som sådan och riksdagen i största allmänhet) men just nu känns det som om våra "kära" folkvalda oavsett partifärg behöver en väckarklocka.

Anonym sa...

Vilket jävla spån du är. Klart fan det bedrivs en hatkampanj mot Annie & Fredrik - anledningen är de är genuint hatade. Med rätta.

Anonym sa...

Ja oh ja, problemet just nu är sannerligen bloggvärldens reaktioner mot dina goda vänner. Att det precis har röstats igenom en legalisering av massavlyssning som saknar motsvarighet i västvärlden är helt irrelevant.

end irony mode

Vad tycker du förresten om att ert lilla tilltag har lett till att MP och V helt plötsligt ser ut som vettiga liberala alternativ. Var det god strategi ? Känns inte centerpartiet lite grann som ett sjunkande skepp nu ?

Saladin sa...

Marie:

ja, i slutändan så valde de att inte "fälla" regeringen, än att följa de principer de har så högljutt slagit sig för bröstet inför alla. Detta berövar dem all mod, ärlighet och raka ryggar i frågan. Jag håller dock med om den abrupta hektiska debatten mot just dom. Man kunde väl inte ha förväntat sig något annat från en högerallians...

Anonym sa...

23år och redan ett präktikgt politiskt självmål lol. Dags att fundera över en annan karriär.

Nils sa...

En av anledningarna till de många arga kommentarerna är det fula spel Fredrick ägnade sig åt.
Det kändes alldeles för "regisserat" med tanke på att ett "nytt" förslag blev till så fort.
Att man sedan bara lade till meningslösa saker till ett förslag som redan innan borde vara dömt att misslyckas gjorde inte saken bättre.

Grunden man borde stå på är väl ändå att det ska vara förbjudet att avlyssna någon utan misstanke om brott, och då gå den rätta vägen via åklagare etc.?

Du reagerar på blogginlägg, visst, en del är osmakliga men det är ändå tur att det handlar om Sverige där vi är så mjäkiga att vi bara skriver på en blogg. Undra vad man gjort i Frankrike i samma situation. Då hade nog Fredrick och Annie behövt vara mer oroliga för annat än arga blogginlägg.

Anonym sa...

Varför klagar man mest på Frederick och Annie? Ja eftersom man har högre förhoppningar på dem, bl.a. med tanke på vad de sagt sig stå för. Ungefär som att en förälder kan ha högre krav och vara strängare mot sina egna barn än andras. Eller att en lärare kräver mer av en elev som regelbundet får MVG än G.

Anonym sa...

Hur kan det ena alternativet ha varit att "fälla en regering", senast jag kollade så krävs det mer än att rösta nej för att fälla en regering. De hade valet att rösta nej eller ja, så enkelt är det.

Men jag är inte förvånad. Jag håller helt med banana.

Petter sa...

Fälla en regering?
Det här var inte en misstroendeomröstning! Självklart är det svårt att stå upp för sina ideal.
Det kan kosta så mycket att gå emot strömmen, men även en död fisk kan flyta medströms.

Centern har som parti låg trovärdighet i fortsättningen. Ett parti som sagt sig stå för den lilla människan, men vill övervaka henne. Det är så mycket moral att det är minst två stycken.

Fredrick och Annie utsätts nu för den hemska gruppen som kallas "deras väljare". Jag var en av dom som röstade på Centern och pga Federley övertalade många att rösta på honom. Jag har inget förtroende för att dagens Centerparti inte skulle gå i allians med SD för att "undvika att fälla sin regering".