tisdag, juni 17, 2008

Fegisar och floder av tårar

Jag är blödig, det är jag medveten om. Detta är dock första gången jag låter tårarna spruta när jag ser på svt24. Just nu visas riksdagsdebatten om utökad signalspaning. Annie och Fredrick är mina vänner, jag har känt dem i många år och har jobbat tätt tillsammans med dem båda. Jag ser hur de våndas och lider, jag ser hur trötta de är. Det gör faktiskt ont i mig.

Jag saknar dem som deklarerat sin nej-röst. Var är de de? Vad vill de och vilka konstruktiva diskussioner har de fört? Risken finns att Federley och Johansson blir de svarta fåren i efter morgondagens debatt, det vore en gigantisk orättvisa.

Det blev nog inte riktigt som de tänkt sig, men det blev fruktansvärt mycket bättre än det ursprungliga förslaget. Annies och Fredricks insats är enorm.

9 kommentarer:

Anonym sa...

jaja, så himla synd om dom. De våndas lite grann innan de säljer ut sveriges personliga integritet för oöverskådlig tid med en liten knapptryckning. Annie, Fredrick och ditt parti hör hemma på historiens avskrädeshög. Hur tänker ni egentligen ? Det här kommer det bli återverkningar av, trust me !

Anonym sa...

Visst, Federley var märkbart berörd och nära tårarna. Men det beror på att han VET att han svikit sig själv och sina väljare. Återremissen gör INGEN skillnad, förslaget är FORTFARANDe ett införande av massövervakning av internettrafik. Det finns inga tillägg till detta förslag som ändrar på detta faktum. Ingenting har ändrats förutom att Centern aldrig kommer få min röst igen

Esse sa...

Jag citerar Frida Johansson Metso från LUF hemsida:

"- Frederick Federley och Annie Johansson gav bort FRA-lagen. De splittrade nejrösterna. Centern är inte integritetens försvarare idag, de håller i snaran, säger Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet."

Kunde inte sagt det bättre själv.

Federley och Annie J är hycklare. Att stå och snyfta i Riksdagen så att pappa Tolgfors kan trösta med ett förberett och redan förankrat förslag är patetiskt och ovärdigt vår demokrati.

Hur dumma tror ni väljarna är egentligen?

2010 åker Federley och Annie J ut och dom kommer inte tillbaka.

Och det enda dom kommer att bli ihågkomna för är som de två personer som hade kunnat stoppa den största inskränkningen i individens frihet i Sverige i modern tid men valde att vika ner sig när det verkligen gällde - för egen vinning.

Fy fan säger jag.

Anonym sa...

vänta nu, nej. Dem splittrade nej-rösterna och förstörde alla möjligheter till ett nej.

Sen må du försöka skydda dina vänner, partikamerater osv. Men sanningen är den att Federley och Annie de facto körde igenom FRA åt regeringen.

Var det bara jag som tyckte att "debatten" mellan Federley och Tolgfors var i det närmaste komiskt:

Federley: jag kan tänka mig att rösta ja om regeringen gör ändring x och x. Vad anser försvarsministern om det?

Tolgfors: Ja, av en händelse så har jag ett papper här där också föreslår ändring x och x...

Skrattretande...

Federley visade sig inte vara något annat än en karriärist. Men han kanske lär sig något under tiden han söker ett nytt jobb 2010.

Johnny Dough sa...

Hoppas fan att du aldrig når riksdagen. Du och dina kompisar med era krokodiltårar är färdiga i politiken!

Esse sa...

http://www.newsdesk.se/pressroom/folkpartiet/pressrelease/view/ullenhag-fp-staerkt-integritetsskydd-fp-framgaang-223341

Det var Folkpartiet som föreslog samtliga ändringar. Federley och Annie J gjorde inte ett skit förutom att stå där och hålla med.

Anonym sa...

haha. Dem lurade till och med dig. Det var inte ens deras insats!

Anonym sa...

Läs och lär!!!!

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1380737.svd

Jag mår illa över vad som är på väg att hända. Alla politiker som medverkar till detta borde skämmas!

Inse att ni är folkvalda - 90% av befolkning vill inte att staten övervakar deras privatliv.

Anonym sa...

Marie,
Du skriver att Annies och Fredricks insatser är enorma - sanningen är att de hade kunnat rösta NEJ.

Jag tror inte personval är en god idé - bättre att partiapparaten tar fram kandidater.
Kaxiga kandidater vid valet och fega när det krisar till sig.

Den här frågan visar med stor tydlighet att det är partilinjen som gäller.

Trist för Centern att det här blev ett riktigt bottennapp.

//ninni