onsdag, september 03, 2008

Det susar i säven...

... och det viskas i leden. Det är nämligen medlemsomröstning till Europaparlamentsvalet på gång. Alla med ett medlemskap i Centerpartiet, Centerkvinnorna eller CUF har möjlighet att rösta på någon av dryga 70 kandidater.

Jag är helt sjukt hedrad över att få vara utsedd till CUF:s kandidat, samt en av Centerkvinnornas tre kandidater. Att vara nominerad innebär egentligen inte mer än att man står på en lista personer som är sugna på att sitta i parlamentet, därför håller jag nu alla tummar jag har (två sist jag kollade) för att många medlemmar väljer att placera mig högt i medlemsomröstningen...

Om jag blev Europaparlamentariker skulle jag vilja jobba för bland annat detta:

Ett Europa där den fria rörligheten för varor, tjänster, pengar och kanske framförallt människor respekteras. Där tullmurar rivs, där en värdelös jordbrukspolitik komposteras och där gränserna mot omvärlden öppnas.

Ett Europa där jämställdheten inte bara blir floffiga ord på ett papper. Mainstreaming i all ära, men när resurser och makt ska fördelas blir det mycket snack och lite hockey.

Ett Europa som är uppdaterat till 2000-talet. Trafficking är vår moderna slavhandel. EU-samarbetet är avgörande för att stoppa den vidriga handeln med tjejer, killar och barn. Men även EU:s utvidgning är ett verktyg i kampen, genom förbättrande levnadsvillkor för medborgarna och högre krav på regeringarna kan incitamenten för slavhandeln tas bort.

Ett mer konkret och utförligt manifest kommer att komma så småningom. Till dess kan man alltid läsa mer om EU på cuf:s hemsida.