torsdag, september 11, 2008

En ny regering?

Vänsterpartister och miljöpartister tävlar just nu i konsten att anpassa sig inför en högst eventuell regeringskonstellation med socialdemokraterna. Det blir dock lite som när jag försöker mig på konsten att dansa foxtrott; stelt, ovant och aldrig riktigt följsamt. Dessutom är det fara för motpartens tår.

På fikarasten i morse filosoferade vi över en möjligt röd-grön regering. Det skulle kunna bli en riktig höjdare, följande skulle tillexempel kunna knipa en ministerpost i en sorts ”worst-of-oppositionen”.

Stig Malm (fd. LO-bas), jämställdhetsminister: Få glömmer hur Stig Malm tog klivet in i jämställdhetsdebatten genom att målande beskriva s-kvinnorna som ”ett fittstim”.

Per Nuder (riksdagsledamot), ungdomsminister: Per Nuder har visat sitt engagemang för ungdomar och vågat ta bladet från munnen genom att kalla Sveriges 40-talister för ”köttberget”.

Anna Sjödin (fd. SSU-ordförande), Justitieminister: Få har på ett lika konkret sätt upplevt rättsväsendet från insidan.

Lars Ohly (partiledare), finansminister: The sky is the limit – även för skatteuttaget.

Göran Johansson (kommunalråd i Göteborg): Migrationsminister. Skicka tillbaks alla flyktingar som smugglas in till Sverige, säger Johansson. Snabbt, enkelt, effektivt.

Helena Leander (riksdagsledamot ): Jordbruksminister. I riksdagen blev det en begravningskrans för djurskyddet. Sveriges bönder kan redan nu börja snickra på kistan.

Ja, raljerande och elakt – jag vet. Men om jag hette Sahlin i efternamn skulle jag nog ligga många sömnlösa nätter och fundera på hur i hela friden en regering med miljöpartiet och vänsterpartiet egentligen skulle se ut.

1 kommentar:

Grottolle sa...

Ja din ide om ny regering kan då inte bli sämre än den regering vi har nu. Men jag lovar och tror att vänstersidan klarar av att bilda regering efter nästa val. Som det ser ut nu så åker ju Kd och Centern ut ur riksdagen.