tisdag, september 13, 2005

Nu brinner det i baken på Göran

Idag ska Göran med pompa och ståt öppna riksdagen och det vore ju pinsamt om han inte hade en budget att presentera.

Det verkar som att (v) och (Mp) i alla fall får igenom delar av sina krav när det gäller flyktingamnestin, kanske kommer Irakier och Somalier att få stanna. Fine! Men vad händer med resten? Flyktingarna från Azerbadjan, Vietnam och Angola, hur ska man förklara för dem att andra får amnesti men inte de?

Visar inte detta på ett märkligt sätt hur den socialdemokratiska partipiskan viner med förbluffande kraft. Anta nu att (v)och (mp) får igenom kravet på allmän flyktingamnesti, föreställ er då synen på socialdemokratiska riksdagsgruppens möte:

Göran - Ok, jag vet att jag tidigare sagt att ni ska rösta mot motionen, men nu är det andra puckar. Alla måste rösta för, annars spricker budgeten.

Riksdagsledamot - Jaha, men hur ska jag förklara det för mina väljare hemma i länet?

Göran - Det skiter jag i, nu bestämmer jag. Spöstraff för de som moppsar...

Inga kommentarer: