torsdag, februari 09, 2006

Nu är kommunismen nära...

Marita Ulvskog är i storbråk - med det privata näringslivet. Uppenbarligen låter de onda företgagen bli att investera under valåret, eftersom de inte vill visa hur bra det går för sverige.

Jag blir matt, men för mig handlar inte denna debatt om hurvida Marita har rätt eller inte. Den handlar om det privata näringslivets koppling till staten, har de ett ansvar gentemot sossarna? Är deras uppgift att upprätthålla ett maktsystem som inte är fördelaktigt för dem? - Knappast.

När har makten blivit viktigare än politiken? Kanske när man går ut och kräver att det privata näringslivet ska göra investeringar under valår. Kommunismen känns läskigt nära.

3 kommentarer:

Bulten i Bo sa...

Jag tror att Marita har missuppfattat det hela.

Det är just risken för att Sverige ska styras av en borgerlig regering om ett halvår och fyra år framåt som gör näringslivet tveksamma att investera.

"Nu är kommunismen nära", hm, nu tycker jag mig ana en viss blogg-stockholmsk brist på nyanser och verklighetsförankring.

Marie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Marie sa...

hrmm, jag ber om ursäkt om jag uppfattas som onyanserad. Men faktiskt får jag ibland kännslan av att vi vandrar mot ett samhälle som jag absolut inte är beredd att acceptera.

Just igår berodde denna nyanslöshet och melankoli förmodligen på att jag surfade runt bland myndighetssidorna. Tröstlöst är ordet. Kontroll, makt och byråkrati har blivit viktigare än idéer, drivkraft och frihet.