måndag, april 16, 2007

Tekniken jobbar mot mig - inte med mig.

Igår var jag på jobbet hela eftermiddagen och kvällen för att arbeta med dagens stora begivenhet – vårpropositionen. Jag skulle börja arbetspasset med att kopiera en bunt papper, det tog tre sekunder sedan var kopiatorn ohjälpligt sönder. Inte det bästa läget.

Idag kommer jag till jobbet extra tidigt för att hinna skicka lite mail, helt plötsligt är alla texter i min mailbox storlek en punkt, med andra ord pytte pytte små. Dessutom går det inte att skicka mail med den fullt logiska hänvisningen att ”Samlingsbehållaren är NULL”.

Jag tror att det är detta som kallas lagen om alltings djävlighet.

2 kommentarer:

Magnus Persson sa...

"Samlingsbehållaren är NULL"?

Låter som en kombination av:

1) En riktigt klantig programmerare (NULL är ett särskilt värde inom programmmering som innebär att ett visst objekt inte finns)

och

2) En halvtaskig översättning...

Jonas Feltenmark sa...

Nej det är inte fel programmerat. När det stod Samlingsbehållaren är NULL så är det helt korekt. NULL är en mapp som alltid är tom hur mycket man en skickar till den. Programmerare anväder den mapen för att prova sin utdata men har ingen lust att spara den på datorn. Så när det stod så för Marie sä betyder det att man kan skicka hur många mail man vill dom sparas inte.