fredag, januari 16, 2009

Ingen bra medicin mot lågkonjunktur

Igår meddelade den rödgröna röran att de minsann tänker återgå till den gamla ordningen om de vinner nästa val, Apoteket ska återigen bli ett statligt monopol och Sverige joinar igen klubben för ”oss-som-tror-att-mediciner-funkar-bättre-om-de-säljs-av-staten”, övriga medlemmar är Nordkorea och Kuba.

Oppositionen lindar in sitt budskap i ett omvårdnadens skimmer. De vill ge besked nu, för att höja ett varningens finger gentemot de 1100 entreprenörer som står i startgroparna för att driva Apotek.

Det är ohederlig skrämselpropaganda. Och när de potentiella företagarna backar för hoten kommer oppositionen vara först barrikaderna för att tala om att reformen minsann inte funkade. Resultatet av denna högst icke-konstruktiva politik är: förlusten av en mängd nya företag, arbetstillfällen och en förbättrad service, detta mitt i en gigantisk lågkonjunktur. Ingen bra medicin.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ohederlig skrämselpropaganda är att mena att anledningen skulle vara att medicinen fungerar bättre.

Det handlar bara om att vinstintresse och läkemedel är en problematisk kombination.

Det är inget kommunistvurmande, det är omsorg om Sveriges medborgare.

Men visst vurma för de starkars kapitalisterna du ;)

Ingrid Gustafsson sa...

Visst kommuner ska inte vara vinst drivande. Vilket företag behöver. men låt konsumenterna själva bestäma vart gränsen går. konsumenter är inte så dumma att de betalar ett dyrare pris för samma sak, när det finns ett billigare alternativ. men ibland är det också så att konsumenterna är berädda att betala ett högre pris för bättre service. men låt konsumenterna säljva bestämma det.

Marie sa...

Jakop! Jag har aldrig påstått att den skulle funka bättre - men garanterat lika bra. Ja tänk om människor skulle tjäna pengar på att sälja medicin!?! Det verkar funka förvånansvärt bra i alla andra länder, och jag har svårt att se det enorma problemet med att ha en liknande lösning i Sverige.

Japp, jag vurmar för de starka kapitalisterna. Det är nämligen de som ser till att vi också har pengar att fördela till de andra jag vurmar för...

Vi får slåss över detta under ngn lunch.

/m

Anonym sa...

Det är så himla skönt att bo i England där jag kan köpa värktabletter i mataffären! Ett under att jag kan få tag på paracetamol klockan tio på kvällen och kan få en god natts sömn om jag skulle råka vara utan. Och det känns faktiskt som om medicinen funkar lika bra faktiskt, fast jag kanske bara inbillar mig....

Anonym sa...

Varför fungerar det med privata apotek i resten av världen (med ett mycket fåtal undantag...) och inte i Sverige? Har vi brist på självförtroende eller kompetens? Klart vi ska ha avmonopolisera läkemedelsförsäljningen!

Henrik, liberal i Göteborg