onsdag, mars 28, 2007

Valberedningens förslag

Det finns ett enda uppdrag som får mig att darra ända ner till mina taniga knän. Det är förbundsordförandeuppdraget i CUF, ändå står jag med glädje och stolthet till valberedningens förfogande. Idag offentliggjordes deras förslag och uppenbarligen har jag en nästan enig valberednings förtroende. Nu borde man skriva en lång och klok text, jag struntar i det och skriver istället precis det som finns i mitt huvud just nu;

Människans kapacitet och möjligheter är grundläggande för mitt politiska engagemang. Vi har ställt till med en jäkla massa skit, därför är jag också övertygad om att vi kan ställa saker till rätta igen. Vi brukar säga att ”det börjar hos dig”, och hos mig var det på sätt och vis så. Jag har aldrig ens varit i närheten av a-barn-standard. Jag föddes med ett ganska livsavgörande fel, men som tur är var det någon annan som hade hjärnkapacitet nog för att kompensera det jag saknade i kroppsliga förmågor. Någon annan hade redan uppfunnit en helikopter som flög iväg mig, någon annan hade redan uppfunnit narkosen och någon annan fattade att det gick att operera pyttesmå barn. Det är någonstans där det börjar, människan är fantastisk.

Den fantastiska människan förtjänar att vara fri. Utifrån den övertygelsen kallar jag mig liberal. Jag tror på friheten, men jag tror också att friheten finns i en dynamisk verklighet. Min frihet inkräktar ibland på din, det är där gränsen måste dras. Jag tror på människans rätt att fatta fria beslut, men jag tror också på människans rätt att misslyckas och att det därför behövs ett socialt skyddsnät värt namnet.

Som ordförande vill jag skapa en miljöpolitik där problemen tas på största allvar men där lösningarna handlar om framtiden, inte om bevarande av gamla system och strukturer. Där ny teknik står i centrum och där det är billigt att vara miljövän, men dyrt att skita ner.

Jag vill se ett öppet samhälle där den personliga integriteten sätts i centrum, men också ett samhälle som är öppet gentemot sin omvärld. En människa som kommer till Sverige ska i utgångsläget alltid ses som en ny resurs, ett tillskott och en kompetens.

Jag vill också jobba för en jämställdhetspolitik som utgår från individens frihet. En jämställdhet som inte polemiserar, men som inte heller blundar för missgynnande strukturer och diskriminering.

CUF ska inte vara en organisation som formar politiker i grå kostymer och slipsar. Det är inte heller en organisation för människor som går på sparlåga, det är en organisation för människor som brinner. Det är en organisation som inte, fastnar i byråkrati, system och synergieffekter, utan pratar om människor, framtiden och lösningarna.

Det är mitt CUF och min vision. Nu är bara frågan hur medlemmarnas CUF ser ut.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie.
Med den visionen hoppas jag att du blir ny förbundsordf. för CUF.

Anonym sa...

Bra text, lagom idealistisk. Den kunde varit skriven av en miljöpartist ;)
Tack och lov nämndes inte Timbro heller :)

Jag har en fundering som har hängt med ett tag och jag ska se om jag kan göra den begriplig:
Jag frågade en lokalt engagerad CUF:are inför valet 2006 varför Centern ville tillåta utländska tandläkare att konkurrera med svenska tandläkares löner samtidigt som man vill skydda det svenska jordbruket från samma beteende? Nu vet jag att frågan är dåligt underbyggd då det var ett tag sedan jag hade källorna tillgängliga, så jag är väl mest ute efter ett resonemang om hur du ser på det och om du ser någon dubbelmoral eller konflikt i det?

Anonym sa...

Det finns nog ingen centerpartist som velat förbjuda utländska bönder från att komma till Sverige och konkurrera på lika vilkor. Tvärtom! Finns det någon sektor som är i behov av företagsamma människor med fräscha idéer, så är det jordbruket.

Anonym sa...

Marie! Du är helt grym! Jag håller tummarna för CUF, för det kan knappast finnas en bättre lämpad ordförande än dig!

Det känns tryggt att veta att sådana som du finns i politiken... för hade vi bara slöfockar som jag själv så vore det bedrövligt!

Du har en förmåga att entusiasmera, och du är stark och tuff! En perfekt ledare i mina ögon!

Hur som helst, jag är ett fan! All lycka till framöver, och hoppas vi får tillfälle att ses om du passerar Karlstad!

kramar
Helena (västvärmländsk lokalpatriot!)

Lejon sa...

Grattis!

Hoppas att det går bra för dig!

Marie sa...

Marcus: När det gäller de baltiska tandläkarna, byggarbetarna, rörmokarna etc. så handlar det om att etablera en gemensam marknad med gemensamma spelregler på ett europeiskt plan. Dvs. länder ska kunna verka på varandras marknader, något som är en grundläggande princip inom EU.

När det gäller jordbruket är problemet egentligen att det finns en europeisk jordbrukspolitik med en mängd olika EU-stöd. Det finns både en dubbelmoral och en konflikt i detta.

Skulle kunna skriva en halv uppsats, men det grundläggande problemet är att Svenskt jordbruk inte är konkurrenskraftigt utan stöd i stora delar av Sverige. Detta leder till ett igenväxt landskap och stora kulturvärden skulle förloras om allt stöd slopades. Alla vill ha öppna landskap, men få är beredda att betala för det...

EU:s jordbrukssubventioner och handelstullar får stora konsekvenser för jordbruksproduktionen i tredje världen. EU dumpar produkter som sedan slår ut inhemsk produktion, vilket leder till utbredd fattigdom.

En lösning skulle kunna vara att skapa ett fantastiskt svenskt företagsklimat som leder till att jordbrukarna kan bygga fler ben att stå på; energiproduktion, turism, etc. Detta skulle kunna kombineras med stöd för att upprätthålla kulturlandskapet, ex. med betande djur.

Nästa problem kommer när du ska försöka övertala de franska bönderna om att stödpolitiken borde reformeras och att tullarna borde slopas. Världen är inte alldeles okomplicerad alla gånger.

Marie sa...

Hmmm, Marcus igen. Förstod nu, när jag läste din fråga lite mer noga, att frågan egentligen kanske handlade om människor som kommer hit och jobbar inom jordbruket till lägre löner än de svenska arbetarna inom jordbruket?

Jag tror inte att det egentligen är någon större konflikt. Det saknas nämligen arbetskraft inom den sektorn. Svenska bönder och skogsbrukar anställer gärna ex. letter för att plantera skog, snickra, ta hö etc. Det finns arbete så det räcker till och blir över - är i alla fall min upplevelse av det hela.

Marie sa...

Haha Jorden och arbetaren, det antar jag att man inte ska ta som en komplimang.