torsdag, mars 22, 2007

Hårda bud i Mellerud

På senaste tiden har Melleruds slogan "Hårda bud i Mellerud" florerat i media, hemtjänstpersonalen uppskattar inte att åka runt i bilar med den texten väl synlig... Min vän Frank hittade denna sida med en sammanställning av en mängd slogans för kommuner runt om i Sverige.

Ibland tror man inte att det är sant, jag tror att jag ska bli informationschef på en kommun, det kan ju knappast bli värre... Här kommer ett par favoriter:

"Alingsås - utan oss vore korv och mos bara korv"
"Kommunen med stake"
"Bjursås - Dalarnas Schweiz"
"Surahammar - Din bit av det sura äpplet"
"Trosa - Världens ände"
"Vallentuna - var femte invånare är en häst!"
"Karlsborg - Sveriges reservhuvudstad"
"Det bästa med Landskrona är Köpenhamn"

1 kommentar:

Bulten i Bo sa...

Som gammal sörmlänning kan jag meddela att devisen "Trosa - världens ände" inte har någon som helst underlivsanspelning utan handlar om att det endast går en enkelriktad väg ut ut till denna sörmländska kustidyll.

Den fanns för övrigt nedtecknad i skolböckerna redan på 1960-talet när jag som oskyldig 8-åring läste hembyggdsgeografi och flinade lite åt denna minimalistiksa sexanspelning; något som man var svältfödd på i monopol-TV:ns sextiotal.

Denna folkligt förankrade slogan förmodligen mycket längre tillbaka än så; alltså långt innan kommunerna slösade pengar på att låta reklmbyråer slösa bort skattemedel på att hitta på fåniga slogans.