lördag, november 17, 2007

Det de inte kan säga

Det är lätt att inbilla sig att vi lever i en jämställd värld. I mitt Sverige får jag jobba, rösta och plugga. Jag lever i en rättsstat och jag har rätt att uttrycka det mesta. Ändå gnäller jag ibland. Mitt gnäll är nästan alltid befogat men ibland måste man höja blicken. Vi måste orka se dem som inte hörs, de som inte gnäller men som borde skrika högt. De som inte får uttrycka sina åsikter fritt, de som inte lever i en rättsstat och de som saknar de flesta rättigheter vi tar för självklara.

Världen är stor och kampen känns ibland oändlig. Följande stycken är hämtade från BBC NEWS

"An appeal court in Saudi Arabia has doubled the number of lashes and added a jail sentence as punishment for a woman who was gang-raped"

"The Arab News quoted an official as saying the judges had decided to punish the girl for trying to aggravate and influence the judiciary through the media. "

Den 19-åriga kvinnan blev gruppvåldtagen 14 gånger och får för detta 200 piskrapp och sex månader i fängelse. Även männens straff, som sträckte sig mellan 1-5 år, fördubblades. De kvinnor som drabbas har ingen möjlighet att göra sina röster hörda, därför säger jag nu det som de borde ha möjlighet att säga. Saudiarabien är en ond och rutten regim med en kvinnosyn som stinker. Stoppa förtrycket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rutit Marie! Detta är bara ännu ett argument att göra oss av med oljeberoendet i världen. Då skulle vi bli fler som vågade säga ett sanningens ord till länder som Saudi Arabien!

Anonym sa...

Det här är ett djupt rotat problem som inte går att förändra bara genom att t.ex. "göra oss av med oljeberoendet". Under min studietid i USA tog jag lite kurser om arabisk kultur och hade då flera unga saudier (alla män) som studiekamrater.

Trots att de på alla vis är upplysta och moderna så är deras kvinnosyn cementerad och orubblig - och ärligt så tror jag inte att vi kan göra något åt detta genom att "våga säga ett sanningens ord" till dem. Det skulle bara se ut som om vi vill lära dem hur de skall leva sina liv - vilket kommer få motsatt effekt.

Reformerna måste komma inifrån av det egna folket - inte utifrån.