lördag, november 03, 2007

Wild'n fresh i höst?

Lördag förmiddag. Det strilar ner vatten utanför mitt fönster i köket, den första snön kom i natt. Allt är grått, det känns lite som att solen inte orkade gå upp idag. Det är dock onödigt att tappa modet inför denna dystra verklighet, det blir höst varje år, men så småningom blir det också vår. Hittills har det inte slagit fel.

Jag har ägnat de senaste kvällarna och resan upp till Haparanda åt att läsa böcker. Här kommer därför ett boktips för dig som vill bli förbannad nog att överleva höstmörkret.

"Jag visste att jag aldrig skulle skriva under på ett avtal som jag hade blivit smutskastad för att skriva under. Jag förstod också att alla dessa människor förmodligen aldrig skulle komma att förstå med vilken enfald de handlade mot mig och min salladsbar. Det här var människor som inte kände mig, men som ändå gjorde mig så illa. De stod där och kände hur de slogs för rättvisa, men det enda de egentligen gjorde var att slåss mot mig."

Så skriver Sofia Appelgren i sin bok om konflikten på salladsbaren Wild'n Fresh. Med en skoningslös ärlighet beskriver hon händelserna och känslorna som till sist ledde till att en livsdröm gick i krasch.

Jag hoppas att en och annan fackpamp faktiskt tar sig tid att läsa denna bok. Det kan vara nyttigt att förstå vad som egentligen hände när en människa som i grunden var positiv till facklig verksamhet fick sina illusioner krossade. Hur det gick till när Goliat mosade David med ett enda stöveltramp och hur de ändå förlorade till sist. Det som skulle bli en maktdemonstration blev en gigantisk pr-flopp där alla sympatier riktades mot den som skulle krossas.

När fackpamparna har läst klart kanske de kan skicka sitt exemplar av boken till väl utvalda moderater.

2 kommentarer:

Joakim Lundblad sa...

Boken är mycket läsvärd, och jag håller verkligen med dig om att den gör läsaren rätt förbannad!

Det mest intressanta tycker jag är förmänskligandet av företagaren, en bild som annars lätt uteblir till fördel för en distinktion mellan mänskliga arbetare och förtryckande kalla företagare och chefer.

Denna berättelse visar tydligt hur ogenomtänkt och plastikt fackpamparnas tjat om att skydda den ensamma människan verkligen är.

:: Joakim Lundblad
www.kommenterat.net

Anonym sa...

Jag skulle vilja säga att den tydligt visar på hur oförmögna personer med borgerliga sympatier är att se strukturer och att ni är hycklare.

Jag har några bestämda åsikter om det, och ditt CUF får en släng av sleven:

http://arbetarperspektiv.blogg.se/1194470243_en_samling_jkla_hyckl.html#comment