måndag, november 28, 2005

Bits and pieces.

Kanske var det en aning naivt att tro att jag skulle kunna blogga från Makedonien, kanske inte? Jag har precis kommit från ett land fullt av kontraster, ett land där bara ca 7% använder sig av internet, men som samtidigt är världens första land med 100% täckning för trådlöst internet. Jag har varit i ett land där man ofta får kissa i ett hål. Jag har varit i en stad som satsar på turism, men som bara har ett ställe att köpa frimärken på.

Det är inte förän man ser fördomar i ljuset av verkligheten som man förstår hur inskränkt man kan vara. Jag hade en tydlig bild över Makedonien - trodde jag. Det jag möttes av var så totalt annorlunda, men samtidigt så förväntat. Miljön var ett monument av kommunism, betong, grått, dimmigt, kallt, och slitet. Standarden var låg och misären var ibland uppenbar.

Men jag mötte unga människor på höga positioner, välutbildade, duktiga på engelska, trevliga, välorganiserade, framtidsinriktade och liberala. Jag har aldrig hävdat att jag är utan fördomar, men konstigt nog blir man alltid lika förvånad när de krossas.

Under veckan deltog jag i ett seminarium om media och politikers roll i kampen mot främlingsfientlighet och rasism, detta följdes av IFLRY:s general Assembly. Dagens Citat kommer från Emil Kirjas, avgående IFLRY-president och Makedon. I sitt tacktal sa han
"- I realized that I took bits and pieces from every person I met, and they've made me."


Han satte fingret på varför stora tunga och tröga paraplyorganisationer som iflry är viktiga, möten mellan människor från olika länder, kulturer, religioner och bakgrunder är det som krossar fördomar och skapar nya tankar. Möten formar människor.

Inga kommentarer: