torsdag, november 10, 2005

Enkel matematik

För ett par dagar sen skulle jag hålla en klasspresentation för ett par högstadieklasser om demokratins betydelse, jag ville ge dem ett exempel på vad som händer om man inte går och röstar och behövde inte gå längre än till min hemort, Västra Ämtervik.

I september var det kyrkoval, i Ämtervik finns 767 röstberättigade, 199 av dem valde att utnyttja sin röst. 12 av dessa valde att rösta på sverigedemokraterna. Enkel demokratimatte säger mig då att detta räckte till 6% och ett mandat i fullmäktige. 12 personer har alltså sett till att ett parti som vill upphöra med adoptioner från utomeuropeiska länder, återinföra nationalistiska psalmer, ge den kristna kyrkan en särställning och motverka mångkulturella tendenser, sitter och bestämmer om mina skattepengar, stora delar av bygdens skog och flera fastigheter.

Sverigedemokraterna har förstått detta med matte, i kampanjen enkel matematik talar sveriges mest kriminellt belastade parti om hur man ska komma till bukt med brottsligheten. De har förstått att människor inte bryr sig nog mycket för att rösta, och de har lärt sig att mobilisera. Kyrkovalet är en plattform, nästa mål är riksdagen, Sd kommer i att ha en valbudget som är lika stor som den kd hade 2002.

Det är inte de 12 personerna som röstade på Sverigedemokraterna som gör mig förbannad, det är de 568 personerna som inte brydde sig nog mycket för att gå till vallokalen, som gör mig uppgiven, trött och arg. Jag tror inte på att sopa de odemokratiska krafterna under mattan, vi måste bemöta dem på demokratins arena. Ett par isolerade politiker kommer aldrig att lyckas med detta, demokratin förutsätter att människor röstar och att människor är delaktiga, lyckas vi med det, då är tolv röster på sverigedemokraterna en piss i havet.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du ser ju trevlig ut - varför så bitsk?

Marie sa...

ursäkta? Hur vida jag är trevlig eller inte har inget att göra med mina åsikter om sverigedemokraterna, demokratin eller om det sjunkande valdeltagandet.

Tänk om världen bara bestod av söta tysta tjejer som hellre stod i köket än brydde sig om politik. Fantastiskt, eller? Tyvärr är jag inte funtad så, take it or leave it.

Eva Olofsson sa...

Du har så rätt att jag nästan vill gråta. Av ilska! Gillar din blog, Wickberg.

Marie sa...

Gillar din blogg med Olofsson, har därför länkat till den nu, bättre sent än aldrig :-)

Anonym sa...

Intressant och vasst. Din vision av vår framtid skulle jag vilja se nedskriven :)

Marie sa...

Jojo, Athenarna hade demokrati, om du var man, fri, och född i staten Athen. Kanske inte något jag skulle kalla för demokrati i dagens mening.

En av demokratins svagheter är att en minoritet alltid får pisk, ibland är minoriteten större, ibland mindre. MEN, i ett demokratiskt styrskick har den "förlorande sidan" alltid rätt att bedriva opposition, uttrycka sitt missnöje och lobba för en förändring.

Anonym sa...

Ja, när man läser en del centerbloggar; såsom Federleys och likaså din, verkar det nästan som om centerpartiet vore intressant när det i M fortfarande finns kvar för många mörkblå 40-talister och folkpartiet verkar ha kidnappats av personer som ställer sig emot upplysningsideal och enbart talar om konservativa reformer (läs typ Björklund).

Men, hur är centerpartiet i praktiken? Hur mycket av udda fåglar är sådana som ni unga centerbloggare som Federley och du själv inom partiet? Hur mycket är det fortfarande av total fokus på "hela landet skall leva" och bidrag till landsbygden?

MVH,

Marie sa...

Hur är Centerpartiet i praktiken? En klurig fråga, centerrörelsen har ju fortfarande folkrörelsekaraktär, vi har många medlemmar i en hiskelig mängd lokal avdelningar. Detta leder till att vissa medlemmar mer lever enligt den gamla läran än håller sig ajour med vad vi tycker i dag. Samtidigt upplever jag att de gärna lyssnar på vad yngre har att säga.

Jag vet egentligen inte om jag upplever mig som en udda fågel, i Centerrörelsen här hemma är jag nog hyffsat accepterad, kanske för att de inte riktigt har klämm på vilken politik CUF driver :-)

Givetvis finns det gammla stock-konservativa gubbar, bakåtsträvare, griniga kärringar, osv. även i vårt parti, men ibland ska man inte underskatta det gamla gardet, vissa av dem köper lätt idéer som plattskatt och f-skattesedel från födseln. Den revolutionära lågan slutar aldrig att glöda ;-)

Dock tror jag inte att man ska fundera så mycket över vilka andra som finns med i ett parti, Centerpartiet är ingenting utan sina idéer, det är de som är viktiga, det är de som vi kämpar för. Idéer får aldrig bli statiska och de ska alltid omprövas, vi har inte sanningen idag, och vi kommer förmodligen aldrig att nå den heller.

Vi yngre har nog en tydligar bild framför ögonen -vi ser det centerparti som vi vill bygga. Det är klart att det går trögt ibland, men av fullt naturliga orsaker är det vi som så småningom kommer att vinna...

tomasrj sa...

Marie: Den representativa demokratins svaghet ligger väl i att lågt valdeltagande kan leda till att odemokratiska partier kan få större makt än vad de skulle haft vid direkt folkdemokrati á la deltagande demokrati.

Erik sa...

1. SD vill inte upphöra med utländska adoptioner. Att påstå något sådannt är lögn.

2. SD är inte mer kriminellt belastade än någon annat parti. Se denna länk för mer info på ämnet:
http://www.sdkuriren.se/expoarkiv_expo07.php

Marie sa...

Erik Hellsborn, jag ber om ursäkt för det sena svaret. Här kommer ett urklipp ur ert handlingsprogram från extrastämman 2004:

"I egenskap av nationalister inser Sverigedemokraterna den enorma betydelse som starka rötter och en trygg identitet har för varje barns utveckling. Sverigedemokraternas grundläggande inställning är att varje barn så långt det är möjligt skall få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land. Då detta tyvärr inte alltid är möjligt skall viss utländsk adoption kunna tillåtas.

(...)

Det nuvarande statliga adoptionsstödet skall slopas vid utländska adoptioner och delar av detta bör istället användas till insatser i syfte att ge föräldralösa barn i utlandet en möjlighet att växa upp med en far och en mor i sitt eget land eller kulturella närområde."

Jag ber om ursäkt igen, VISS adoption ska tydligen få förekomma. Men stödet ska slopas.

Ang. kriminaliteten känns det skönt att ni själva i artikeln, som du hänvisade till, fastslår att det endast är 10,3% av alla de som någongång kandiderat på sd:s listor som är kriminellt belastade (inte 23% som Expo påstår). Det får nog tala för sig själv.

För övrigt lägger jag större cred. till en undersökning gjord av Expo än Sdkuriren.