fredag, november 04, 2005

Listan: Sveriges mest frustrerande yrken

Efter jul är jag officiellt arbetssökande, visserligen har jag sökt kurser på universitetet, men jag jobbar hellre. Ska bara försöka att hitta ett arbete. Har därför funderat en del på vilka jobb jag skulle kunna tänka mig. Givetvis poppade det då upp en massa jobb jag absolut inte vill ha. Här kommer listan på Sveriges mest frustrerande jobb (enligt mig)...

1. Handläggare på migrationsverket
Jag inbillar mig att man söker sig till Migrationsverket därför att man brinner för internationella frågor och solidaritet. Att man är intresserad av människor och att man vill hjälpa dem. Tänk dig då att ta emot en flykting som kommit hit därför att människor svälter i hemlandet, det finns inga jobb, ingen mat, ingen framtid, ingen utbildning för deras barn. De söker svensk solidaritet, men vi skickar tillbaks dem. Svält är ju faktiskt inget skäl att få stanna i Sverige.

Eller att tvingas utvisa barn, därför att behovet av en reglerad invandring ibland får gå före barnets bästa. Frustration, är nog till och med ett för litet ord.

2. Socialchef
Av någon konstig anledning stiger hela tiden socialnämndernas kostnader, vi kommunpolitiker verkar aldrig kunna öka anslagen i samma takt. Socialcheferna tvingas skära ner där det inte går att skära mer, under press får de utveckla metoder för att bli mer kostnadseffektiva samtidigt som verksamheten hela tiden ska utvecklas kvalitetsmässigt. Socialcheferna borde vara de mest välbetalda i hela kommunen, tyvärr är det inte så.

3. Arbetsförmedlare
Kul att ha ett jobb där man förväntas fördela något som inte finns. I stället får du fördela sysselsättningsåtgärder till unga människor som trodde att deras utbildning skulle ge dem något mer. Eller till äldre människor med en enorm erfarenhet som inte värderas. Kanske borde titeln bytas till Pysselsättare.

4. Statsminister
Det finns ingen vi älskar att hacka mer på, jag tillhör den ivriga skaran som gärna talar om precis vad vår statsminister gör fel. Det följer med jobbet att ständigt vara ifrågasatt av halva Sveriges befolkning, men kul kan det knappast vara alla gånger.

5. Löv-upp-sugare
Ni har säkert sett dem, de springer runt med en sorts dammsugare på ryggen och suger upp löv, problemet är ju bara att det finns hur mycket löv som helst, och de har en tendens att blåsa ner.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Hej Marie
Kul lista du skapat. Det finns ändå ett jobbet som jag tycker ska bort från listan. Statsminister: Just nu skulle det vara det bästa jobbet eftersom det inte är mycket som kan bli sämre än vad det är!

Anonym sa...

Borde inte Politiker generellt vara med på listan ? Att tillhöra denna skara med inbördes beundran och småmobbning på grundskolenivå är väl inte världens tripp ;)