fredag, augusti 13, 2010

Praktikant-Marie besöker: Max Hamburgerrestaurang i Karlstad

Piga eller välfärdsentreprenör? Var finns framtidens arbete och varför saknar tusen unga i Värmland ett jobb att gå till? Under tiden fram till valet den 19:e september kommer jag att göra en resa som praktikant på värmländska företag. Du kan självklart hänga med, på denna blogg, eller på min helt nydesignade blogg www.mariewickberg.se

Jag kommer att besöka företag inom många olika branscher, i alla hörn av Värmland, på turnéschemat finns tillexempel ett Elviscafé i Östmark och Olssons Brygga i Arvika.Starten på kampanjen skedde på Max hamburgerrestaurang i Karlstad. Restaurangbranschen har totalt sett 90 000 unga anställda, och många av dem finns såklart på snabbmatskedjor som Max.

För att fler unga ska få jobb krävs att det även fortsatt är billigat att anställa unga och att arbetsmarknaden blir mer flexibel. Om Centerpartiets förslag om halverad restaurangmoms blir verklighet skulle det finnas ytterligare möjligheter för unga att få jobb.På Max fick jag träffa engagerade medarbetare och lära mig hur man gör en riktig GI-burgare. Dessutom lovades jag ett jobb om citat: "det här med politiken skulle gå åt helvete".


Inga kommentarer: