fredag, augusti 20, 2010

Praktikant-Marie besöker: Rockin'-Pias Elviscafé i Östmark

Åk till Torsby, åk sedan ytterligare nästan tre mil på en slingrig väg och du är i Östmark. Här, mitt i den svenska glesbygden, bestämde sig 26-åriga Anna-Pia Karlsson för att hennes Elivscafé skulle ligga.

När vi går in genomom dörren, som finns under en stor skylt med orden ”follow that dream”, möts vi av Pias mamma, det första hon säger är ”Välkomna hit, det enda vi har gjort fel är att vi inte byggde större.” Under sommaren har det lilla cafét med drygt 40 sittplatser fullkomligt invaderats av fikasugna Elvisfan, smått otroliga 150-200 besökare om dagen har det blivit.

Men att starta upp verksamheten var verkligen ingen dans på rosor. Pia berättar att människor bemötte henne med frågan om det inte bara var ett infall, och kreativa fantasier. Det var bättre att hon skaffade sig ett riktigt jobb, menade de.

Det är helt fantastiskt inspirerande att träffa människor som Pia, målmedvetet har hon jobbat (nästan dygnet runt hela sommaren visar det sig) för att nå upp till en dröm när alla andra påstod att hon var galen. ”Jag skiter i vad andra tycker”, säger hon,”jag gör det jag drömmer om, jag älskar att jobba och nu har jag byggt upp något som är helt mitt eget”.

Elviscafét i Östmark är ett bevis på att allt är möjligt. Landsbygd – eller till och med glesbygd – behöver inte vara ett hinder, utan kan till och med vara en tillgång. Människor är beredda att svänga av huvudvägen, eller att åka en omväg. Pias gäster har under sommaren kommit från flera europeiska länder, Östersund, Skåne, Stockholm och mängder av andra ställen.

Jag slås också av att det borde vara lättare att göra som Pia, att förverkliga sin dröm, ryggmärgsreflexen hos tjänstemän får inte vara ”det går inte” utan borde istället vara tillåtande mot galna idéer, nya infall och helt nya marknader. Det borde bli lättare att få tag på riskkapital, det borde bli billigare att anställa, tjänstemomsen borde sänkas, och regelkrånglet måste minska ännu mer för småföretag. Då kan drömmar om Memphis bli möjliga överallt.

När jag åkte hem från Pias café insåg jag att jag hade slut på superlativ för att beskriva hur bra besöket var. Åk till Memphis i Östmark, om du inte redan har gjort det, och missa inte den fantastiska Elvis-bakelsen som bara kan ätas just här. Och förresten, du kan passa på att klippa dig i Pias salong som ligger i caféet också!


Inga kommentarer: